Interview: Popfotograaf Dirk Wolf

Popfotograaf Dirk Wolf timmert hard aan de weg op dit moment. Hij verzorgde de beelden voor het artwork voor het nieuwe album van de Vlaamse band Triggerfinger. Met dezelfde reportage heeft hij volgende week een expositie in platenwinkel Concerto in Amsterdam. Daarnaast is hij nu ook genomineerd voor de Lex van Rossen Award 2011 een vakprijs voor muziekfotografie.

Wie is Dirk Wolf?

Ik ben een freelance fotograaf en ben sinds twee jaar ook bezig met popfotografie. Ik heb mezelf eerder voornamelijk bezig gehouden met commerciele en redactionele fotografie en heb twee jaar geleden besloten om meer te doen met mijn passie voor muziek. Ik kon kiezen om bij concerten te fotograferen, maar om daar in te komen en daar ook wat aan over te houden is lastig. Dus toen ging ik voor de portretfotografie, iets waar ik ook meer ervaring mee heb.

Hoe ben je eigenlijk begonnen als fotograaf?

Eigenlijk van jongs af aan was ik al bezig met fotografie. Ik vond de muziek van Herman Brood geweldig, dus ik ging zo nu en dan bij zijn shows fotograferen. Ik ben toen naar de kunstacademie gegaan, daar waren ze niet zo heel enthousiast over mijn foto's. Dus ik heb dat toen losgelaten. Ik heb me in eerste instantie voornamelijk bezig gehouden met productfotografie en ben dat snel gaan uitbouwen naar, locatie fotografie en portretten. Twee jaar terug wilde ik weer wat met muziek gaan doen. Door Triggerfinger is dat uiteindelijk gelukt.

En hoe ben je dan in contact gekomen met Triggerfinger?

Ik vind hun muziek hartstikke goed. Dus toen ze in de Melkweg kwamen optreden wilde ik hen graag fotograferen. Ze hadden toen nogal een drukke dag, met o.a. een 3VOOR12 liftsessie, dus ik kon veel schieten die dag. En ze vonden het mooie foto's waarna ik had gevraagd of ik een dagje met hen mee mocht op Bevrijdingsdag , want die dag traden ze op twee verschillende plaatsen in Nederland op. De foto's daarvan had ik gebundeld in een fotoboek. Uiteindelijk vroegen ze of ik mee wilde naar Los Angeles, waar Triggerfinger hun album ging opnemen, om daar het opname proces te fotograferen en te filmen.

Je bent genomineerd voor de Lex van Rossen award. Hoe heb je die nominatie gekregen?

Ik heb een aantal foto's uit de serie van de Triggerfinger LA reportage ingezonden. En daarmee ben ik genomineerd. Ik ben sowieso al vereerd met deze nominatie. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik de award ook nog krijg. Maar ik ben met de nominatie al zo ontzettend blij, want het komt goed over bij opdrachtgevers. Aangezien ik volgend jaar de leeftijdsgrens voor deelname ben gepasseerd was het nu of nooit. Dus waagde ik het er maar op. En gelukkig ben ik uitgekozen.

Je gaat vanaf 19 november een aantal foto's exposeren bij Concerto in Amsterdam. Wat kan men daar zoal zien?

Ik zal daar de foto's van Triggerfinger in LA gaan exposeren. In de etalage zal een grote foto van de cover van het album van Triggerfinger komen te hangen. Verder zullen in de winkel zelf een selectie van de foto's te zien zijn.

Maar ben je gevraagd om daar te exposeren? Of ben je er zelf naartoe gestapt?

Nee, een vriend van me was daar en leek het leuk dat ik daar zou kunnen exposeren. Dus die heeft eigenlijk daar gevraagd of ik daar mijn expositie mocht houden. Dus zo is het eigenlijk gegaan. Ik vind het zelf hartstikke jammer dat er steeds meer platenwinkels verdwijnen omdat ze het niet meer kunnen opbrengen door al het downloaden van tegenwoordig. Het zou leuk zijn als ik door mijn foto's mensen weer naar de platenwinkel zou kunnen brengen.

Met welke artiesten zou je nog graag willen samenwerken?

Radiohead. (Denkt nog even lang na) Daar heb ik eigenlijk nog niet zo over nagedacht. Patrick Watson vind ik wel een goede band, maar die hebben al een hele goede fotograaf. Dat soort bands heb ik eigenlijk hoog zitten, dat soort indie bandjes eigenlijk. (Later had Dirk nog doorgegeven dat hij ook graag Nick Cave voor zijn lens wil hebben.)

Heb je nog plannen voor de toekomst?

Ik ben nu druk bezig met de beelden van Triggerfinger, daarnaast lopen de gewone opdrachten ook gewoon door. Maar ik wil me wat meer op Antwerpen focussen en ga daar meer met een aantal bands aan de slag. De drummer van Triggerfinger is namelijk ook producer, dus dankzij hem ben ik ook in contact gekomen met een aantal Vlaamse bands. Verder wil ik ook in LA meer met video doen. Net zoiets als Anton Corbijn heeft gedaan, videoclips en dergelijke.