CD: Joost Marsman - Waar Liefde Begint

Je kent hem misschien van de band I.O.S., bekend van onder meer Stap Uit De Schaduw. Zanger Joost Marsman is na een lange tijd in de band een solocarrière gestart en heeft recentelijk zijn eerste Nederlandstalige soloalbum uitgebracht genaamd Waar Liefde Begint.

Het album begint met het nummer Waar Liefde Begint, met een ietwat rustig gitaarintro. Waarna het al snel overgaat in een wat groter refrein waarin Joost zijn stem ook verheft. Een goed begin dat de verwachtingen voor de rest hoog houd. Deze worden met De Snelweg en De Maan alweer goed  gemaakt. De karakteristieke zwoele stem is ook hier goed hoorbaar, dit soort relaxte gitaarnummers passen dan ook goed bij Joost Marsman.

Met de track Oorlog In Mijn Hoofd laat weer een hele andere kant van het album zien. Met een bassrifje dat door het hele nummer hoorbaar is, verschilt dat toch weer met de rest van al het gitaarmuziek. Het meerstemmige refrein maakt het toch al goede nummer af. Het album wordt afgesloten met een rustig en klein liedje genaamd 1001 Dingen waarbij het instrumenteel gereduceerd wordt tot een keyboard, akoestische gitaar en drummer zachtjes op de achtergrond.

Er klinkt veel variatie op het album. Van hele kleine en rustige liedjes tot juist weer uitbundigere nummers. Als je naar volgende nummer gaat weet je niet precies wat je kunt verwachten. Maar veelal voert de akoestische gitaar de boventoon.

Joost Marsman heeft met zijn eerste soloalbum Waar Liefde Begint een goed resultaat geleverd. De muziek verschilt veel van hetgeen dat hij maakte met I.O.S., dit is toch wat kalmer en back-to-basic. Er is op het album echter geen kenmerkende sound te horen, niet één en dezelfde sound. Maar hierdoor blijft het je wel verrassen.