Cd: Crystal Castles - Crystal Castles (II)

Crystal Castles heeft een nieuw album uitgebracht. Na het succes van het eerste album, met onder andere het hitje 'Courtship Dating', is nu het tweede album aan de beurt. Deze heet, hoe toepaselijk, II.

We beginnen met 'Fainting Spells' waarbij de track wordt ingeleid door een nogal oorverdovend geluid, als je het volume hard hebt staan. Maar na een aantal seconden komt er wat meer ritme in en komen er stuk voor stuk wat beats bij. Ik heb de track een paar keer moeten luisteren om hem 'te begrijpen'. Ik luisterde in eerste instantie teveel naar het nogal freaky geluid waar de track mee begon, maar luister je wat aandachtiger, dan kun je de lol er wel van inzien.

'Baptism' is een track die weer verschillende verschijningen aanneemt in de vier minuten. Je hoort een rustige beat met alleen wat bliepjes eromheen, en zo kan het een aantal seconden later opeens weer veranderen in een strakke beat met een hoop echo's en screams erdoorheen. De rustige beat vind ik zelf nogal simpel en nou niet echt iets waar ik al te lang naar moet luisteren om niet gek te worden. Maar de verhouding bij deze track is meer dan prima.

Met een dromerige track als 'Celestica' lijkt het album zich ook te richten op de mainstream. Op het album is de echo ook goed gebruikt bij de vocalen. 'Suffocation' is er ook zo een. De track begint klein, maar bouwt zich gedurende de eerste halve minuut uit naar meerdere sounds. Hoewel de vocalen slechts in een klein deel van de track voorkomen, passen ze er goed bij. De track 'Birds' ligt weer anders, er zijn wel vocalen, maar die hoor je ergens in de verte. De hoofdrol in deze track is voor een futuristisch bliepje dat je passend op de beat hoort. Het klinkt apart, maar zeker niet verkeerd.

Als je dit album hebt geluisterd krijg je hetzelfde gevoel in je hoofd als bij twee uur lang achter elkaar een PlayStation 1 bespelen met al die arcade geluidjes. Precies, zo dus. Crystal Castles zet er een toffe beat achter, hier en daar wat vocalen en je hebt een beer van een plaat. Hoewel de tracks vaak een verschil van dag en nacht van elkaar hebben, blijf je maar luisteren, omdat je steeds meer wilt hebben.