Interview: A Silent Express

In november had ik de heren van A Silent Express al gesproken in Amsterdam. Intussen heeft de band niet stil gestaan en zouden ze komende zaterdag in het voorprogramma van Duran Duran staan, maar helaas gaat dat niet door. Toch was er genoeg stof om bij te praten met de band, dit deden we met frontman van de band Rik.

Jullie zouden komende zaterdag in het voorprogramma staan van Duran Duran. Vinden jullie het erg jammer dat het optreden is afgelast?

Ik had het vandaag gehoord, maar alles zal worden omgepland naar september. Dan zullen wij gewoon weer aantreden. Maar we hadden er al een beetje rekening mee gehouden, omdat hij eerder ook al een show had afgelast. We hadden nauw contact met de band, maar ze zeiden dat hij gewoon erg ziek is. Dus ja, als je ziek bent kun je niet optreden hè. Het is voor ons niet echt een ramp, want alles wordt gewoon doorgeschoven en de kaarten blijven gewoon geldig. Daar moet je ook gewoon realistisch in zijn, want als muzikant weet je dat zulke dingen kunnen gebeuren. Het is dan wel jammer dat het zaterdag niet gebeurd, maar het is erg tof dat we het gewoon in september alsnog kunnen doen.

In ons vorig gesprek hadden jullie aangegeven dat Duran Duran een grote inspiratiebron voor jullie is. Wat betekenen ze voor jullie als muzikanten?

Wat wij met Duran Duran gemeen hebben is dat we ook veel met mode hebben. Wij vinden dat naast goede muziek ook het plaatje moet kloppen. Zaken zoals kleding en make-up vinden wij gewoon heel belangrijk. Zij hebben al eerder bewezen dat een dergelijk concept gewoon heel erg belangrijk is. Dat je op alle fronten bezig bent en niet alleen maar met je muziek. Dat is wel kenmerkend voor Duran Duran, dat een band zijn meer is dan alleen wat liedjes schrijven. Dat is wat we eigenlijk van hen een beetje geleerd hebben en misschien ook wel aan hen te danken hebben. Ik kan me best voorstellen dat muzikanten juist het tegenovergestelde willen hebben, dat ze alleen maar een beetje muziek maken. Maar wij kijken daar gewoon anders tegenaan.

Hoe is het ervan gekomen dat jullie veel op mode zijn gaan laten. Doen jullie dat omdat Duran Duran dat ook doet, of zitten jullie gewoon zelf zo in elkaar?

Nee hoor. Onze muziek wordt gewoon vaak vergeleken met een jaren 80-sound. Als nieuwe artiest ga je altijd een beetje kijken van wat er al gemaakt is en wij zijn gewoon fanaat van zo'n artiest. Tuurlijk heb je wel zaken die erg tof zijn en waarvan je denkt dat we misschien die kant ook uit moeten gaan. Dus we hebben dat absoluut niet gedaan omdat Duran Duran dat ook doet.

In hoeverre hadden jullie je al voorbereid op het voorprogramma?

We zijn eigenlijk het hele jaar al voorbereid. We staan gewoon altijd op scherp en de liedjes die we altijd in de clubs doen, die zouden we daar ook gaan doen. Maar dan misschien een beetje uitvergroot. We waren er sowieso wel al klaar voor, dat zijn we nog steeds en dat zijn we ook in september nog wel. Alleen dan hebben we er wel al een stuk meer shows op zitten, dus misschien is het niet helemaal verkeerd dat het is afgelast.

In het interview van vorig jaar hadden jullie aangegeven ook in Duitsland iets op te gaan bouwen. Hoe staat het nu daarmee eigenlijk?

Met Duitsland gaat het echt verbazingwekkend goed. Een anderhalve maand geleden zijn ze daar begonnen met onze singles op de radio te gaan draaien. Dan kunnen mensen onze muziek echt horen. Onze clips zijn daar nu ook op tv te zien. Ook zijn we door een hele stoet radiostations opgepikt en we worden daar gewoon al heel veel gedraaid. Over anderhalve week komt ons album daar ook uit. Dus komende tijd zijn we daar heel veel om promotie te gaan doen en ook om te spelen. Eigenlijk gewoon alles wat we hier hebben gedaan, gaan we daar overdoen. Aangezien het land ook groter is, ben je daar ook veel tijd aan kwijt. We hebben er in elk geval veel vertrouwen in, we hebben daar een platencontract en boekingen.

Jullie hebben ook de Schaal van Rigter, prijs voor meest gedraaide single van het jaar, in ontvangst mogen nemen. Wat betekent deze prijs voor jullie als band?

Dat is voor ons natuurlijk een behoorlijk absurde ervaring. Doorgaans is die prijs voor artiesten die al langer meedraaien. Onder meer Ilse DeLange, Racoon en Caro Emerald hebben hem eens een keer gewonnen. Dat is wel een rijtje waar we echt trots op zijn dat we daar tussen mogen staan. Het gaat om grote artiesten die hem hebben gewonnen, dat terwijl we nog maar driekwart jaar echt in de aandacht staan. Dat is natuurlijk heel tof. Dat hadden we ook echt niet kunnen verwachten toen we driekwart jaar geleden met dat singletje aankwamen.

In november vorig jaar was het plan om deze maand met een nieuwe plaat te gaan beginnen. Hoever zijn jullie hier nu al mee?

Klopt inderdaad, we zijn daar inmiddels al een heel stuk verder mee. We hebben nu tien liedjes opgenomen als demo's. Dus die zijn nu in principe klaar om opgenomen te worden in de studio. We gaan nu nog wel een tijdje ermee door.

In hoeverre verschillen de liedjes van hetgeen dat jullie al hadden op het vorige album?

Dat vind ik zelf wel moeilijk om te zeggen. Maar het zijn weer liedjes met gewoon een kop en een staart. Met gewoon een strakke structuur en met allemaal een goed refrein. Dus in dat opzicht is er niets totaal nieuw ofzo, maar wel met dit keer denk ik iets meer een synthesizer geladen sound. Maar dat moet nog maar allemaal uitwijzen, want als we echt de studio induiken dan veranderen er toch wel weer dingen. Het komt er dan toch wel weer anders uitrollen dan dat je van tevoren dacht.

Wat gaan jullie in de toekomst nog doen?

Het plan is om in Duitsland nog echt een goede sprint te gaan maken. We gaan daar echt veel touren en meer dingen doen. In Nederland gaan we in september ook nog een clubtour doen en nog op wat festivals spelen. Plus natuurlijk de nieuwe plaat die al heel ver gevorderd is.

Wat is de verwachting wanneer jullie deze gaan uitbrengen?

Misschien rond juli 2012, maar ik denk in Nederland wel wat eerder. Hij zal in elk geval niet erg lang op zich laten wachten.