Mond houden over Wilders

Geschreven door Johan (kuifkrullen) op 17-01-2012 @ 00:00
print 

"Geef mij je problemen en ik maak ze groter"
- S.

Als je er geen aandacht aan besteedt, verdwijnt het vanzelf. Wat niet uitgesproken wordt, bestaat niet. Ik hou er niet van, het zijn opvattingen uit een vorige eeuw. Ik ben geen voorstander van het doodzwijgen van problemen. Spreken over wat moeilijk is of problematisch verlicht, uiteindelijk. Al slaan we in deze eeuw daarin soms wel wat door. Door aan ieder klein puntje te willen ‘werken', door op iedere onhebbelijkheid een vergrootglas te leggen om het te ontleden, door een soort status te ontlenen aan het verwerken van problemen. Daarin zijn we wel wat doorgeslagen, zeker omdat het geregeld om futiliteiten gaat. Op zulke momenten geloof ik wel in het bek-dicht-doorwerken-idee uit de vorige eeuw.

Stelt u zich een zeurend gevoel in de knie voor. Lastig. U weet dat het op zo'n moment het beste is om even de tandjes op elkaar te zetten en door te gaan. Het zeurende gevoel verdwijnt meestal vanzelf. De aandacht steeds focussen op die knie veroorzaakt vaak een verergering. Zeurend wordt hinderlijk, hinderlijk wordt behoorlijk pijnlijk, behoorlijk pijnlijk wordt met het been omhoog op de bank, met het been omhoog wordt een doktersbezoek, enfin, u begrijpt het punt.

Constante aandacht op ellende verergert, maakt problemen vaak groter. Het vergrootglas leggen op onhebbelijkheden, maakt van muggen olifanten. Natuurlijk, aan serieuze problemen moet je werken, maar je moet je wel afvragen in hoeverre het om echte problemen gaat of om uitvergrotingen.
Even los van de knie noemen we dat hoofd- en bijzaken scheiden.

Twintig artikelen stonden er bij het politieke nieuws in de VK-app. Zeven van die twintig gingen rechtstreeks over de PVV. In nog drie andere werd minimaal een alinea besteed aan de PVV of de blonde leider. Vijftig procent. Belangrijke berichten allemaal? Echt nieuwswaardig? Leek me niet. Hoofd- en bijzaken gescheiden? Bepaald wat belangrijk was en wat niet? Evenredige berichtgeving? Nee. Inhoudelijk relevant? Nauwelijks. Had dit alles in twee of drie nieuwsberichten gepast? Gemakkelijk.
De media legt op iedere uitspraak van Wilders een vergrootglas. Relevantie lijkt niet langer relevant. Er is een vreemde denkkronkel ontstaan: het gaat om Wilders dús is het nieuws. Journalistieke armoe.
Dezelfde journalisten die opiniërend het kwaad van Wilders beschrijven - de grote leider van de PVV, een partij die leeft bij de gratie van aandacht, positief of negatief - maken nieuwsberichtjes over iedere tweet die van Geerts hand verschijnt.

(Van mij mag die hele kutpartij optiefen. Met Wilders voorop, schop hem het land maar uit, jaag hem een woestijn in. Hoe verder weg, hoe beter. Beetje lompig verwoord? Mijn excuses daarvoor, maar laat me even. Het is de laatste keer, hierna besteed ik in columns geen woord meer aan die lul van een vent.)

Freek de Jonge noemde de aanwezigheid van Wilders een (politieke) gijzeling. Treffend beschreven. Wij (de media, het volk, u misschien, ik) hebben er bijna alles aan gedaan om vrij te komen van die gijzeling. Er werd een eindeloze reeks columns geschreven, toespraken gehouden, er zijn talloze opiniërende stukken verschenen, artikelen, persiflages, debatten, een rechtszaak en zelfs doodsbedreigingen. Niets heeft de man de mond weten te snoeren of de partij klein gekregen. (Dat hij niet veroordeeld werd, was ik wel blij om. Vanwege het Vrije Woord, maar dat wil niet zeggen dat ik graag wil horen wat hij te zeggen heeft.)

De persoon en het begrip Wilders leeft bij de gratie van aandacht. In het politieke landschap en in mijn opvattingen is Wilders' aanwezigheid simpelweg een probleem. Een probleem waaraan wij probeerden alles te doen. Zonder succes. Sterker, wij maken het probleem groter door het buitenproportioneel veel aandacht te geven. Klik voor de grap eens een nieuwsbericht aan over Wilders, hier op FOK!, en tel het aantal reacties.
De PVV zou een one-issue-partij zijn. Het gesprek over de partij is tegenwoordig een one-issue-discussie, die nergens toe leidt.

Ik las dat de PVV zetels verliest in de peilingen. Dan is dit het moment om actie te ondernemen. Of, dan is dit het moment om juist geen actie meer te ondernemen. Doodzwijgen. Niets meer, niets minder. Zijn tweets niet langer rechtstreeks vertalen tot een nieuwsbericht, maar pas een bericht maken als er daadwerkelijk iets essentieels of nieuwswaardigs wordt gezegd. Stop de sensatiejournalistiek en terug naar wat belangrijk is: NIEUWS brengen. Laten we Wilders afrekenen of indien verdiend roemen om zijn daden. Niet alleen de media, u en ik ook.
Negeer alle flauwekul en rookgordijnen die Wilders ophangt of die er voor hem worden opgehangen. Alleen nog schrijven of spreken over de inhoud. Over iets anders geen columns meer, geen opiniërende stukken, geen toespraken, geen tv-programma's, geen theater, geen artikelen, geen persiflages, geen debatten.

Kopvoddentax? Afgekeurd. Klaar. Punt.
Stevig bezuinigen op ontwikkelingshulp. Bespreken in de Kamer, niet met ons. Punt.
Om toelaatbaar taalgebruik? ‘Niet doen, heer Wilders, daar zijn we niet van gediend.' Punt.
Wilders hekelt de VARA? Moet ‘ie doen. Punt.
Wilders wil Griekenland de euro uit? Stel het voor in de Kamer. Als het wordt afgekeurd. Punt.
Wilders pissig over hoofddoek van de koningin? Akkoord, waarvan akte. Punt.
Etc.

Jeuk verdwijnt niet door krabben, daarmee maak je het erger. De jeuk negeren is moeilijk, maar uiteindelijk verdwijnt het.

Moeten we problemen uit de weg gaan? Nee. Nooit. Maar we moeten wel kritisch naar onze 'oplossingen' en reacties kijken. Want het verzet wat gepleegd is, heeft niets veranderd of beëindigd. Misschien/waarschijnlijk heeft alle ophef hem en zijn partij juist groot gemaakt. Zijn groei is nooit gebaseerd geweest op inhoudelijke acties. Want die worden in de Kamer tegengehouden. Het is tijd om de ophef weg te nemen, door het dood te zwijgen. Tijd voor de nachtkaars. Als je er geen aandacht aan wordt besteed, verdwijnt het vanzelf.

Ik ben klaar met en over Wilders. Ik zwijg, ik hoop dat u hetzelfde doet. Punt.




Lees ook:

» 15/05 Interesse in Boer-Zoekt-Vrouw-boeren?6
» 08/05 De vrouw wegknippen - een scène 7
» 01/05 Six Word Column(s)8
» 24/04 Gevallen. Rutte 1 is gevallen6


delen | eKudos nujij

2894 views / 21 reacties
Reacties op dit bericht
21  van 21 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
quote:
(Van mij mag die hele kutpartij optiefen. Met Wilders voorop, schop hem het land maar uit, jaag hem een woestijn in. Hoe verder weg, hoe beter. Beetje lompig verwoord? Mijn excuses daarvoor, maar laat me even. Het is de laatste keer, hierna besteed ik in columns geen woord meer aan die lul van een vent.)
Als we exact hetzelfde doen met al die andere jokers en volksverlakkers in Den Haag dan ben ik het roerend met je eens!
Er is alles aan gedaan om die politieke gijzeling op te heffen.........
da's toch ff treffend de zaak volledig omdraaien zeg.
Je geeft zelf al aan dat zo'n 50 % van de politieke berichten in de VK App geheel of gedeeltelijk over Wilders gaan.
In zo'n geval gijzel je jezelf, maar de slachtofferrol is het gemakkelijkste wat er is, hoef je ook geen verantwoording af te leggen.

Verder verwoordt hij wel hetgeen wat (soms helaas) onder een groot gedeelte van de bevolking leeft. Het komt dan nogal verrot zijn strot uit, waardoor hij zijnn geloofwaardigheid aardig verliest.

Wilders is een reactie op het niet reageren op signalen uit de samenleving.

Zolang de gevestigde orde niets doet aan de onvrede en onveiligheid, (nergens ter wereld heeft de belastingdienst zoveel werknemers als in NL, Politie meegerekend), zullen er steeds grotere extremen ontstaan, net zolang totdat er opgetreden wordt. Negeren en wegkijken is dan geen optie meer zoals al te lang is gedaan.
man kuifkrullen (Eindredactie Frontpage) 17-01-2012 @ 08:06 fotoboek no homepage
userIcon
@kwaakblaak Ik schreef bijna alles. Maar je hebt een punt, wij gijzelen onszelf door er zo buitenproportioneel veel aandacht aan te besteden.
Ik vind niet dat we weg moeten kijken, maar wij belichten iedere (verbale) scheet die Wilders laat. De ophef die er altijd is rondom de partij wordt veroorzaakt door onze felle reacties.
Als die ophef wegvalt, blijft er niet veel over, volgens mij. Dus, niet wegkijken, maar wel stoppen met iedere zin die Wilders uitspreekt zeer belangrijk maken. Is het niet constructief? Doodzwijgen.
man kuifkrullen (Eindredactie Frontpage) 17-01-2012 @ 08:09 fotoboek no homepage
userIcon
Dan nog kan Wilders reageren op de signalen uit de samenleving, maar dan moet het met acties en niet met loze woorden.

[ Bericht gewijzigd door kuifkrullen op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:06 ]
userIcon
Zeker omdat de rechter vindt dat je als politicus alles mag zeggen en als burger niet. Zwijg ik inderdaad nu.
userIcon
Helemaal mee eens.

Moet gelijk denken aan dit boek:



Wilders mag roepen wat hij wil, maar niemand is verplicht er op in te gaan, en een objectieve blik op de zaak zal geen kwaad kunnen.
userIcon
Optiefen met die linkse kutcolumnisten.

Beetje lompig verwoord, maar wie kaatst...
userIcon
Typisch dat kritiek op Wilders en eigenlijk niet eens zozeer op Wilders, maar op de manier waarop de wereld op Wilders reageert, meteen weer het etiket links opgeplakt krijgt.

Terwijl Rutte in Buitenhof precies hetzelfde zei daarover: dat de uitspraken van Wilders niet groter gemaakt moeten worden dan ze zijn en we er vooral niet teveel aandacht aan moeten schenken.

Maar ach, Rutte is natuurlijk ook zo links als de pest.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 @ 07:36 schreef kwaakblaak het volgende:

Wilders is een reactie op het niet reageren op signalen uit de samenleving.
Meer hoeft er eigenlijk niet gezegd te worden. Helemaal triest als je bekijkt dat we 10 jaar eerder ook al eens zo'n politieke waarschuwing hebben gehad met Fortuyn. Die lag toen opeens 2m diep en dacht de gevestigde orde dat ze weer door konden gaan met de orde van de dag. Resultaat LPF^10.

Bij de column krijg ik verder een soort van cordon-sanitair gevoel, wat feitelijk ook neerkomt op het negeren van een deel van de bevolking en dus fout is.

Maar goed zwijg het maar dood dan kunnen de onderbuikgevoelens nog wat jaartjes door broeden. En dán kunnen we echt niet meer terug, iets met 3 keer is scheepsrecht.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 @ 09:54 schreef Blitzkrieger het volgende:
Optiefen met die linkse kutcolumnisten.

Beetje lompig verwoord, maar wie kaatst...


Zo waar. Dat achterlijke geschreeuw in een column.
userIcon
Mee eensch. Wilders is de aandacht niet waard. We hebben nu bijna een jaar de PVV in de "gedoogconstructie" (bestaand uit twee regentenpartijen, die een aantal jaren geleden nog finaal uitgescheten waren, het CDA nog steeds) zitten. Wat heeft hij voor ons gedaan? NIETS.
Kuif, nu zou ik eigenlijk mijn mond moeten houden. ;-)

Het gekke is dat ik vind dat Kwaak wel een punt heeft. En met acties reageren ipv met loze woorden; nou, daarmee is hij meteen een gekwalificeerd politicus; politiek leutert namelijk al jaren en uiteindelijk gaat het maar om 1 ding (welke partij ook in het kabinet zit!); het huishoudboekje van de staat. Niet meer en niet minder.
man kuifkrullen (Eindredactie Frontpage) 17-01-2012 @ 16:52 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:29 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]

Bij de column krijg ik verder een soort van cordon-sanitair gevoel, wat feitelijk ook neerkomt op het negeren van een deel van de bevolking en dus fout is.
Ik zeg niets over het negeren van een deel van de bevolking. Sterker als Wilders zijn standpunten politiek waar zou maken zal je mij niet horen. (Al zou ik er niet gelukkig van worden) Wat ik wil is dat het loze geschreeuw ophoudt. Ieder woord van de man of de partij wordt breed uitgemeten, iedereen valt er over of is het ermee eens, maar buiten het geschreeuw gebeurt er erg weinig. Zijn populariteit is op dit moment niet gebaseerd op zijn werk, maar op zijn (provocerende) uitspraken. Dat lijkt me niet juist.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:52 schreef kuifkrullen het volgende:
[..]


Ik zeg niets over het negeren van een deel van de bevolking. Sterker als Wilders zijn standpunten politiek waar zou maken zal je mij niet horen. (Al zou ik er niet gelukkig van worden) Wat ik wil is dat het loze geschreeuw ophoudt. Ieder woord van de man of de partij wordt breed uitgemeten, iedereen valt er over of is het ermee eens, maar buiten het geschreeuw gebeurt er erg weinig. Zijn populariteit is op dit moment niet gebaseerd op zijn werk, maar op zijn (provocerende) uitspraken. Dat lijkt me niet juist.
Maar dat is het hen nu juist, iedere partij die op het pluche zit, maakt niet waar wat er geroepen wordt. Men wentelt zich lekker in de warme mantel die macht hen geeft. Alleen......

Waarom worden die partijen daar niet zo op afgebrand. Vergis je niet, ik ben niet de PVV aan het verdedigen, maar het is wel opvallend dat vrijwel iedere partij er goed mee weg kan komen, en ik vrijwel iedereen hoor over het kiezersbedrog van W* en co. op zijn minst hypocriet.
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:11 schreef kwaakblaak het volgende:
[..]


Maar dat is het hen nu juist, iedere partij die op het pluche zit, maakt niet waar wat er geroepen wordt. Men wentelt zich lekker in de warme mantel die macht hen geeft. Alleen......

Waarom worden die partijen daar niet zo op afgebrand. Vergis je niet, ik ben niet de PVV aan het verdedigen, maar het is wel opvallend dat vrijwel iedere partij er goed mee weg kan komen, en ik vrijwel iedereen hoor over het kiezersbedrog van W* en co. op zijn minst hypocriet.
Yep. Ik ga niet herhalen waarom ik dat vind omdat ik in mijn eerdere post al aangeven heb wat ik van het buhne optreden van de politiek (kabinet en oppositie en al JARENlang) vind en anderzijds de dagelijkse realiteit van de politiek; huishoudboekje.

Het meest schokkende is dat op moment dat er verkiezingen zijn (ja ja, 1x in de 4 jaar) de partijen ineens "de straat op gaan om te weten wat de burger bezighoudt". Sure..... Dan wel maar doorgaans niet.
Helemaal mee eens Claro, opeens willen ze dan wel luisteren naar het plebs, althans, ze doen wat meer alsof...


Yep. Ik ga niet herhalen waarom ik dat vind omdat ik in mijn eerdere post al aangeven heb wat ik van het buhne optreden van de politiek (kabinet en oppositie en al JARENlang) vind en anderzijds de dagelijkse realiteit van de politiek; huishoudboekje.

Het meest schokkende is dat op moment dat er verkiezingen zijn (ja ja, 1x in de 4 jaar) de partijen ineens "de straat op gaan om te weten wat de burger bezighoudt". Sure..... Dan wel maar doorgaans niet.
[/quote]
Helemaal eens met Claro en Kwaakblaak. Ik blijf me verbazen over wat de PVV losmaakt bij veel mensen (niet in de laatste plaats hier op Fok!).

Vergeet nooit: haat = respect
Om een toevoeging te doen op je column:

Wilders is wat Nederland nodig heeft. Punt.

Wilders wordt als alternatief gezien en alternatief, dat kan natuurlijk niet! Dit gaat al 1000'en jaren zo. Nu is niks anders dan vroeger. Ben je alternatief, dan ben je niet gewenst.
Er worden hele volken uitgeroeid omdat ze alternatief zijn.

Wilders is in dit geval alternatief, hij heeft een andere visie op zaken dat (op dit moment) taboe is.
Als je kijkt naar berichten waarin Wilders iets 'besluit'. Zitten er altijd reacties tussen van 'Ik mag Wilders niet maar hij heeft een goed punt', en dit gaat zo bij elk 'besluit' en als je goed kijkt zijn het ook nog eens reacties van dezelfde users.
Prima, het is goed mogelijk om iemand niet te mogen, maar wel met zijn standpunten eens zijn. Maar in mijn ogen zijn veel van die users gewoon hypocriet.

Zoals eerder in een reactie is aangegeven, zegt Wilders wat een groot deel van de Nederlandse bevolking denkt. Het gaat regelmatig over allochtonen. Maar als je nou eens met een volledig neutrale blik kijkt op onze maatschappij dan zie je ook dat er inderdaad een probleem is.

- Het grootste deel van gevangenen in gevangenissen zijn allochtonen.
- Een groot percentage van fraudeurs (vnmlk uitkeringen) worden gepleegd door allochtonen.
- Als er ergens ruzies zijn, zijn er regelmatig allochtonen bij betrokken.
- Als je coffeeshops binnenloopt is het aantal allochtonen vaak groter dan het aantal autochtonen die binnen staan.
- Verkrachting, moord, diefstal, dwangmatige prostitutie wordt regelmatig door allochtonen gedaan.
- Een groot deel van de allochtonen (die geruime tijd in NL wonen) spreken dermate slecht Nederlands, dat men ze amper kan verstaan.

Bron? Nou, neem voor de gein eens een kijkje naar Opsporing Verzocht, P.R. de Vries en dat soort programma's. Procentueel gezien, hoeveel allochtonen zie je verschijnen, en hoeveel autochtonen zie je verschijnen?
Dit probleem is er al heel lang en zolang er niks aan gedaan word wordt het alleen maar erger.
Ik zeg trouwens niet dat de Nederlanders onschuldig zijn, die doen dit ook allemaal, maar wel in mindere mate.

Het probleem bij Wilders is voornamelijk om hoe hij het naar buiten brengt. Toegegeven, hij is grofgebekt en zegt veel dingen op een asociale manier.
Maar waar gaat het nu eigelijk om? Gaat het om hoe hij het brengt, of gaat het om de achterliggende gedachten?

Een aantal jaren geleden had Nederland Pim Fortuyn. Je kan best zeggen dat deze man geliefd was door een groot deel van de bevolking. Deze man was niet meer of minder alternatief dan Wilders. Ze hebben/hadden grotendeels dezelfde visies (of Wilders een copycat is, is een tweede). Het verschil is dat Pim een charismatische persoonlijkheid had en tot dusverre met iets meer tact zijn ideeën naar voren bracht en dat Wilders gewoon een lompe boer is en zegt letterlijk wat hij denkt.

Veranderingen in een land gaan altijd moeizaam en worden door veel mensen niet getolereerd. Maar veranderingen zijn niet altijd slecht. Het is voornamelijk de media die dit opblaast. Ze maken alles zoveel groter, want het is voor veel mensen nieuwswaardig. Het belangrijkste voor hun is: Het wordt meer gelezen/gekeken!

Als je 2 artikelen op één pagina hebt:

Artikel 1:
Langste regenperiode sinds 100 jaar
<insert tekst>

Artikel 2:
1 dode bij schietpartij in A'dam
<insert tekst>

Dan zal je weten dat artikel 2 meer gelezen gaat worden. Waarom? Het is interessanter. In de meeste mensen schuilt toch een soort van ramptoerist. Drama is goed lees/kijkvoer voor mensen. Dit natuurlijk gezegd dat men het niet goedkeurt!
Daarom verkiest de media artikelen die voor ophef kunnen zorgen ipv artikelen die voor de meeste mensen niks uitmaken.

De angst die ingeboezemd is in de mens over terroristen, wordt niet veroorzaakt door de mensen zelf, maar door de media. Zoals in de column is gezegd, schenk je er geen aandacht aan, dan is de lol eraf. Maar als de lol eraf is, is het voor de media (in dit geval) niet goed.
Vandaar dat de media aan dit soort zaken meer aandacht besteed.

De media weet dat berichten over Wilders veel gelezen worden omdat dit vaak tot ophef leidt, puur omdat het vrij nieuw is en dus omstreden. Dit is wat ze willen.

Er wordt vaak gezegd dat Wilders ideeën jat van andere partijen. Misschien is dat wel zo, maar hoe goed is een idee als het alleen maar op een papiertje staat? Degene die het probleem daadwerkelijk aanpakt moet worden beloond. En dat is Wilders in dit geval.


Ik keur niet alles wat Wilders doet goed, en ik wil ook niet beweren dat alle allochtonen slecht zijn.
Maar men moet wel toe kunnen geven dat er een probleem is en dat dat probleem hoe dan ook aangepakt moet worden.
Dat hij de verkeerde prioriteiten stelt, is ook weer iets anders, maar welke politicus doet dat wel goed?

Media blaast dingen op, maar probeer iets verder te kijken. Zoals bijvoorbeeld de achterliggende gedachte. En omdat het nieuw is (dat men ervoor uitkomt) wilt niet per definitie zeggen dat het slecht is.

[ Bericht gewijzigd door Fvandercraats op dinsdag 17 januari 2012 @ 23:15 ]
quote:
Op dinsdag 17 januari 2012 @ 12:29 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Meer hoeft er eigenlijk niet gezegd te worden. Helemaal triest als je bekijkt dat we 10 jaar eerder ook al eens zo'n politieke waarschuwing hebben gehad met Fortuyn. Die lag toen opeens 2m diep en dacht de gevestigde orde dat ze weer door konden gaan met de orde van de dag. Resultaat LPF^10.

Bij de column krijg ik verder een soort van cordon-sanitair gevoel, wat feitelijk ook neerkomt op het negeren van een deel van de bevolking en dus fout is.

Maar goed zwijg het maar dood dan kunnen de onderbuikgevoelens nog wat jaartjes door broeden. En dán kunnen we echt niet meer terug, iets met 3 keer is scheepsrecht.
En dat is nu niet wat niet voorgesteld wordt. Niet doodzwijgen, maar alleen de inhoudelijke uitspraken in de media brengen.
quote:
Stop de sensatiejournalistiek en terug naar wat belangrijk is: NIEUWS brengen.
21  van 21 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 15/05 Interesse in Boer-Zoekt-Vrouw-boeren?6
» 08/05 De vrouw wegknippen - een scène 7
» 01/05 Six Word Column(s)8
» 24/04 Gevallen. Rutte 1 is gevallen6


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden