Interview Lego Batman 2: DC Super Heroes

Arthur Parsons is ontwikkelaar bij TT Games en heeft gewerkt aan de eerste LEGO Batman, beide LEGO Harry Potter-spellen en LEGO Batman 2. Daar voegde Parsons zich pas later toe aan het team, om de losse eindjes aan elkaar te knopen. Voorlopig heeft de ontwikkelaar het nog naar z'n zin. "Mensen houden van onze spellen."

Ondanks het feit dat Arthur Parsons meerdere malen heeft benadrukt in ons gesprek dat het ontwikkelen van LEGO-games erg tof is, bleef de vraag of Parsons het niet zat was om LEGO-spellen te maken toch hangen. “Nee, nee, alles behalve”, zegt de ontwikkelaar netjes. Parsons heeft in de afgelopen vijftien jaar al aan twintig spellen meegewerkt. “Wie kan er nog meer zeggen dat hij met franchises als Star Wars, Pirates of the Caribbean, Indiana Jones, Harry Poter en Batman heeft gestoeid?” Nou, zijn driehonderd collega’s bijvoorbeeld. Maar verder is die groep klein.

Verwijten
Een minder kleine groep is die van de gamers die het de LEGO-spellen verwijten gebruik te maken van een mal, waar gewoon een nieuwe franchise ingeflikkerd wordt. Daar heeft Parsons zijn antwoord voor klaar. “Ik denk dat de mensen die dat zeggen onderschatten hoeveel werk er in een LEGO-spel zit.” Het zal niet de eerste keer zijn dat deze vraag voorbij komt. Voordat het team aan een nieuw project begint, zitten ze eerst rond de tafel. “We vragen dan aan elkaar hoe we dit spel groter, beter en leuker kan maken dan de vorige. En wat die mal betreft; ja, er zijn overeenkomsten. De spellen zijn allemaal gebaseerd op LEGO.”

Parsons wil toch beklemtonen dat de LEGO-spellen van elkaar verschillen. “Stel dat je nu LEGO Harry Potter opstart en daarna LEGO Star Wars – wat opvalt is dat de grootste overeenkomsten bestaan uit de LEGO-blokjes. De gameplaymechanieken verschillen wel degelijk van elkaar; evenals de structuur. Als die mensen – met deze verwijten – nou eens de spellen zouden spelen, dan zullen ze zien hoe leuk ze allemaal zijn.” Helemaal ontkennen dat ze spellen niet veel van dezelfde basis afwijken kan Parsons niet. “Maar we lantefanteren niet in de studio, we proberen iedere keer iets tofs te doen.

Progressie
Ja, elk LEGO-spel bevat goed bevallende elementen – zoals de split screen of co-op gameplay – uit de vorige. Maar daar houdt het ook echt bij op. We willen steeds verdergaan.” En die progressie gaat met grote stappen als het aan Parsons ligt. Hij neemt als voorbeeld Hogwarts, uit Harry Potter. “In de vorige twee LEGO-spellen hebben we die school nagebouwd. Je kunt deelnemen aan lessen en ziet de studenten rondlopen. In LEGO Batman 2 hebben we Arkham City nagebouwd, introduceren we de Justice League en leveren we compleet andere levels af.”

Het lijkt allemaal wel op elkaar, zo concludeert Parsons in het verloop van het gesprek. “Maar dat kun je over meerdere spellen zeggen. Is Uncharted 3 niet ongeveer hetzelfde als Uncharted 2? Of wat dacht je van God of War? Call of Duty? Zo werkt dat nou eenmaal. Waarom zou je een succesvolle formule veranderen? Mensen houden van onze spellen.” Zijn de gamers dan niet LEGO-spellenmoe? “Nee, dat denk ik niet. Onze reviewscores en verkoopaantallen zijn nog steeds erg hoog, dus ik heb geen reden om te vermoeden dat het anders ligt.” En met LEGO Batman 2: DC Super Heroes zal dat waarschijnlijk niet anders zijn.

Lego Lord of the Rings
Vorige week kwam opeens in het nieuws voorbij dat TT Games met een LEGO-spel van Lord of the Rings bezig is. Parsons lacht. “Ik heb werkelijk waar geen idee hoe het daarmee staat.” Zijn vrouwelijke collega, die heel ons gesprek een beetje zat te Whatsappen, achter ons, mengt zich in het gesprek. “Er waren opeens geruchten vorige week, omdat LEGO een nieuwe serie met als thema Lord of the Rings aankondigde. Maar wij hebben nog niets aangekondigd.” Parsons: “Ik werk zelf bij TT Games en heb er nog niets over gehoord. Ik hoorde het in een eerder interview vandaag en had zoiets van: wat? Voor nu gaat al onze aandacht op aan LEGO Batman 2.” Ach, we horen het vanzelf wel.