Speedrunner laat op zich wachten

Uitgekomen in augustus 2011 op Xbox Live Arcade Indie Games en inmiddels genomineerd voor een Dutch Game Award in de categorie Best PC/Console Game: Speedrunner HD. Double Dutch Games werkt nu aan de Steam-versie, die volgend jaar moet uitkomen.

De snelste speed run in Mario 64 is geklokt onder één uur en 45 minuten. Dat is een prestatie op zich. Door slim gebruik te maken van kleine foutjes in een game en door simpelweg de snelste route te weten in een level, behalen gamers over heel de wereld allerlei records. Wie is nou in welk spel de snelste? Dat is waar het om draait. Dat is een uitdaging die veel gamers met zichzelf en de wereld aangaan. Op deze gedachte is DoubleDutch' Speedrunner HD gestoeld: zo snel mogelijk door een level rennen en zelf geen één fout maken. De ultieme uitdaging.

The Flash
Speedrunner
is een supersnelle game, met een flinterdun verhaal. Jij bent Speedrunner, een held die nog het meeste weg heeft van het neefje van The Flash uit het DC Comics-universum. Aan jou de taak om een bom aan het einde van een level te stoppen, aangezien jij de enige bent die snel genoeg is om zo'n ding te ontmantelen. Een dikker verhaal dan dat zou het spel niet sieren. Het zou te veel afleiden van waar het in werkelijkheid om draait; zo snel mogelijk jezelf naar het einde van het level begeven, zo goed of zo kwaad als het kan. Gelukkig is rennen niet het enige wat je doet.

Naast keihard rennen doe je nog twee andere dingen in Speedrunner. Je klimt en schiet zo nu en dan eens met je hookshot. Alles met perfecte timing en met de perfecte tijd in het achterhoofd. Behaal je een level met een gouden medaille, dan speel je direct de Hard Mode voor dat specifieke level vrij. De tijd die je over had in de normale modus, dus eigenlijk de neergezette tijd waarmee je de moeilijkere modus hebt vrijgespeeld, wordt dan de tijd die je überhaupt hebt om het level te klaren. En: overal staan extra stekels die het je moeilijker maken om sprongen te maken.

Indie
Het kan best zijn dat je deze game al een tijdje kent. Hij is al speelbaar in je browser en - mocht je een Noord-Amerikaans account hebben  op Xbox 360 - is uitgekomen op Xbox Live Arcade Indie Games. Speedrunner is bedacht door twee mannen: Gert-Jan Stolk en Casper van Est. Stolk fungeerde vooral als programmeur, terwijl Van Est verantwoordelijk was voor het leveldesign en de spelregels. De andere onderdelen zijn uitbesteed aan tekenaar Gerrit Willemse (Fairytale Fights), 3D-artiest Frank van Post (Killzone) en componist Jonathan van den Wijngaarden (Adam’s Venture 1 en 2).

Omdat er zo veel werk is uitbesteed, kan Van Est zich bezighouden met het perfectioneren en uitbreiden van Speedrunner HD. Op dit moment werkt hij met Stolk aan een Steam-versie, want: "Steam wilde onze game graag hebben." De HD-versie dan, want die heeft een knotsgekke multiplayerstand voor vier man, meer levels en online gameplay. De overstap van Xbox naar Steam heeft wel veel meer werk opgeleverd dan aanvankelijk gedacht. Speedrunner HD moest namelijk al in april verschenen zijn, maar is nu voorlopig uitgesteld naar maart 2013.

Multiplayer
Waar zit hem dat dan in? Omdat Van Est dacht dat ze flink moeten gaan uitpakken om Speedrunner HD Steam-klaar te maken, wilde de gamedesigner er ook een online multiplayer in. Gamedesign werkt dan fundamenteel anders, legt Van Est uit. "Daar waar in offline games commando's simpel werken - pookje naar rechts duwen en het mannetje loopt naar rechts - hebben we nu te maken met een server er tussenin." Wanneer je nu met je pookje naar rechts drukt, moet de server dat al hebben voorspeld als het ware. "Zeker achteraf kost dat ontzettend veel tijd om dat voor elkaar te krijgen."

De versie die wij onder ogen kregen speelde in elk geval al een stuk beter dan de browservariant. Te meer omdat we ook gewoon een Xbox 360-controller in de hand gedrukt kregen. Opvallend was dat Speedrunner en stuk minder stroef sprong en in de lucht veel beter te besturen was. Is het spel daarom iets makkelijk dan voorheen? Wellicht, maar aan het leveldesign ligt dat niet. Zelfs na vijftien pogingen een Hard Mode-level te hebben gespeeld, kreeg ook Van Est het niet voor elkaar om een level binnen de gestelde tijd te halen. Het haalt echter wel het beste in je naar boven, als gamer.

Releasedatum
Eventueel komt er ook nog een Android- en iOS-versie aan, maar Van Est heeft duidelijk laten blijken dat eerst de Steam-versie af moet zijn. En daar zit voorlopig nog een hoop werk in. Alhoewel maart 2013 voor nu op de planning staat, heeft de gamedesigner uit Utrecht al met een zuinig mondje aangegeven dat wellicht deze deadline ook iets te rooskleurig is. Van Est heeft een perfectionistische houding als het om zijn games gaat, dus dat kan Speedrunner HD alleen maar ten goede komen. Tot-ie op Steam uitkomt, vermaken wij ons ondertussen met de browserversie.