Lief dagboek: Dark Souls II

Dark Souls II is een gigantische game. Om het goed recht te doen houdt Kensuke in de aanloop naar de review een dagboek bij. De ervaringen zijn gebaseerd op de PlayStation 3-versie en het bevat lichte spoilers.

Wat een luxe voor gamers die vandaag Dark Souls II hebben gekocht. Er staat al een community klaar om al hun vragen te beantwoorden en als ze daar geen zin in hebben hoeven ze slechts naar de berichten op de grond in de game te kijken. Zoals een Souls-game betaamt legt dit nieuwe deel bijna niets uit. Ik moest het vorige week zelf allemaal uitzoeken.

Dat is geen klacht overigens, de gruwelijke ervaringen en tig sterfgevallen hebben mij alleen maar sterker gemaakt. Allereerst heb ik wat tips voor mensen die net zijn begonnen. Als je een veteraan bent kun je dit stuk gerust overslaan:

  • Als je vast zit bij een gebied of bij een baas, probeer dan even een ander gebied. Je hebt in deze game tenminste drie of vier opties die je kunt proberen. Er zijn meer paden dan je denkt, blijf zoeken.
  • Praat met NPC's tot ze geen nieuw dialoog meer hebben. Soms geven je ze belangrijke items nadat je ze een paar keer hebt aangesproken.
  • Er zitten heel wat geheime muren in dit spel, soms zelfs met een bonfire er achter. Ditmaal maak je deze muren niet stuk door op ze te slaan, maar door op X (PS3) of B (360) te drukken.
  • Het item dat de tweede blacksmith nodig heeft zit in Iron Keep, een heel lastig late-game gebied.
  • Doe niet moeilijk over Human Effigies, zo zeldzaam zijn ze niet.
  • Haal de Ring of Binding zo snel mogelijk. Als je in dit spel doodgaat start je elke keer met minder HP, dit gaat door tot je maar 50% over hebt. Met deze ring stopt het bij 75%. Locatie: Heide's Tower of Flame (toegankelijk vanaf Majula). Nadat je de drie vijanden in de grote ronde kamer hebt verslagen, ga dan naar links. Vermoord vervolgens alle vijanden die je dan nog tegenkomt en haal de brug naar beneden met de verschenen switch. Voorbij de brug zit een kist met de ring.
  • Vijanden stoppen met respawnen nadat je ze tien/vijftien keer hebt vermoord. Het is een controversiële beslissing, maar maak je er niet te druk om. In dit deel heb je veel minder souls nodig om levels omhoog te gaan. Je hoeft nooit te grinden. Vijanden lijken ook sneller items te droppen.

Misschien wel de belangrijkste tip: ga voor een quality build (strenght en dexterity). Probeer lekker alle wapens uit en kijk wat goed voor jou werkt. In dit deel kun je aan de hand van een (beperkte) item je punten resetten en opnieuw investeren. Je hebt dus alle ruimte om eerst uitgebreid te experimenteren.

Ik heb zelf een swordsman gemaakt. Maar dat maakt niet uit, want ik heb later gewoon punten in stats gestoken puur om wapens en spreuken te proberen. Op dit moment lijk ik mijn ideale speelstijl te hebben gevonden (pas op, amateur foto!):

Dat is ma' boy (zonder helm is hij afschuwelijk lelijk). Als een vijand vervelend doet wil ik hem nog wel eens laten ontploffen met Flame Swathe. Verder dual wield twee Dark Steel Katana's. Het is niet alleen stoer, maar deze extreem offensieve speelstijl werkt ook erg goed. Het is een van de beste nieuwe toevoegingen van Dark Souls II.

Veel succes iedereen, en raak niet ontmoedigd van een paar verloren souls na een domme valpartij. Mocht je toch niet helemaal vast komen te zitten, er staan altijd sunbro's klaar om je te helpen.