DVD: Celda 211 (Cell 211)

Omdat Juan een goede indruk wil maken bij zijn nieuwe baas, komt hij een dag voordat hij moet beginnen al naar de gevangenis om de boel te leren kennen. Zijn collega's vinden het maar merkwaardig, maar Juan is vastberaden een goede indruk achter te laten. Daarom gaat hij op pad naar de gevangenis zodat hij vast een rondleiding kan krijgen. Tijdens de rondleiding krijgt Juan een ongeluk - er valt iets zwaars op zijn hoofd - en raakt hij buiten bewustzijn en Juan wordt door de bewaarder die hem een rondleiding geeft in een leegstaande cel gelegd om verzorging voor hem te halen.

Celda 211 screenshot

Op hetzelfde moment breekt er een opstand uit en zoeken de bewakers snel de veiligheid; ze vergeten de achtergebleven Juan. Als hij weer bijkomt, heeft hij direct door dat hij gevaar loopt. Hij moet gaan improviseren; als de gevangen erachter komen dat hij een bewaker in spé is, zullen ze hem aanpakken. Hij gaat uit de cel - cel 211 - en zegt dat hij een nieuwe gevangene is. Al snel wordt hij voorgeleid aan Malamadre, de leider van de gevangenen. Hij is de geweldadige leider van de opstand en gelukkig voor Juan ziet hij hem als een bondgenoot.

Celda 211 screenshot

De vraag is of Juan zijn identiteit geheim kan houden voor de gevangenen omdat hij thuis een zwangere vrouw heeft zitten waar hij naartoe terug wil. Hij zit echter in een benarde positie en neemt zijn rol als bondgenoot van de gevangenen zeer serieus. Hij voert gesprekken met de opstandleider, onderhandelt met de autoriteiten en laat vooral niet zien wie hij echt is. Totdat hij merkt dat zijn vrouw gevaar loopt...

Cell 211 is een Spaanstalige film die je van begin tot eind in spanning dompelt. Het was tevens de grote winnaar van de Goya Awards, de Spaanse Oscars en dat is geheel terecht. Deze thriller vertelt een verhaal dat best echt gebeuren kan en komt daarom erg realistisch over. De woede van de gevangenen, de angst van Juan, de hulpeloosheid van de bewaarder; alles is goed in beeld gebracht. Alle acteurs spelen fantastisch en brengen het juiste gevoel. De rauwe sfeer van de gevangenis komt zeer goed over op beeld en vooral opstandleider Malamadre raakt een snaar. Celda 211 is een regelrechte aanrader die je gedurende de hele duur van de film in zijn greep houdt.

Helaas zijn er geen extra's te vinden op deze dvd; een behoorlijke teleurstelling omdat de sfeer van de gevangenis mooi in beeld gebracht had kunnen worden met een 'behind the scenes'. Anderzijds blijven de acteurs nu in deze pure vorm bestaan, wat zorgt voor een bepaalde 'mythe' rondom hen. Desalniettemin is Cell 211 zeker de moeite van het kijken waard.