Misleiding over welzijn kippen op eierdoosjes: Jumbo en Blije Kip moeten verpakking aanpassen

Voedselwaakhond Foodwatch is na twee bezwaarprocedures nu ook in het gelijk gesteld bij de Reclame Code Commissie in haar strijd tegen misleidende verpakkingen van Jumbo en Blije Kip biologische en vrije uitloopeieren. De Commissie concludeert dat deze producenten in overtreding zijn geweest door consumenten te misleiden over vrije uitloop van leghennen. Door de vogelgriep gold namelijk een ophokplicht, waardoor de kippen al maandenlang binnen zaten.

Eerder won Foodwatch al zaken tegen Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegdam (bij Dekamarkt). De RCC oordeelde in september 2024 dat de supermarkten met hun eierverpakkingen consumenten misleiden. De klachten tegen Blije Kip (buitenei, biologisch en vrije uitloop) werden afgewezen, omdat er in de doosjes met een kleine flyer uitleg gegeven zou worden over de ophokplicht. En de RCC vond dat de geillustreerde kip in de wei op de verpakking van de biologische eieren van de Jumbo niet de indruk wekte dat de eieren van hennen komen die in de wei leefden.

Daar komt de RCC dus nu op terug. Foodwatch krijgt alsnog in beide zaken gelijk en de Commissie vernietigt de eerdere uitspraken: zij vindt de illustratie van de Jumbo wél misleidend voor consumenten. En er zat geen uitleg-flyer in de Blije Kip doosjes. Bovendien oordeelt de RCC dat dit geen oplossing zou zijn tegen de misleiding op de verpakking.

Anke Bakker, campaigner bij Foodwatch: “Woensdag is er weer een landelijke ophokplicht ingesteld vanwege een uitbaak van de vogelgriep waarna 23.000 kippen in Putten zijn gedood om verdere verspreiding te voorkomen. Met 43.000.000 leghennen in Nederland is deze ei-industrie te intensief en dieronwaardig. Het gaat geen kip helpen om dit tijdens ophokplichten te verbloemen met misleidende doosjes. Consumenten hebben recht op eerlijke informatie om een weloverwogen aankoopbesluit te nemen."

Foodwatch klaagde al in maart 2024 over de idyllische reclames over vrije uitloop van hennen op eierdoosjes tijdens een ophokplicht. In werkelijkheid hebben veel kippen maandenlang verplicht binnen gezeten vanwege de aanhoudende vogelgriep (tot 24 april 2024 toen de Rijksoverheid de ophokplicht geheel introk). Foodwatch diende daarom klachten in over teksten over de kippen op de eierdoosjes zoals “Overdag genieten zij van de vrije uitloop waar ze zich heerlijk kunnen uitleven.” en illustraties van kippen die vrij rondscharrelen in een weiland met bloemen.

Hoe nu verder? De Commissie vraagt de supermarkten om “niet meer op een dergelijke wijze reclame te uiten”. Dit betekent dat de Jumbo en Blije Kip (in navolging op Albert Heijn, Aldi, Plus en Wegdam en Lidl) de verpakking van hun eieren moeten aanpassen zodra er weer een ophokplicht wordt ingesteld. Aangezien op woensdag 20 november 2024 opnieuw een landelijke ophokplicht is ingesteld zal Foodwatch de komende maanden onderzoeken of de doosjes worden aangepast. Er loopt eerst nog wel een bezwaartermijn van 14 dagen waarin de Jumbo en Blije Kip bezwaar kunnen maken tegen de uitspraken. Doen zij dit niet, dan wordt het besluit definitief.

De Europese Unie besloot in augustus 2023, onder druk van de agro-industrie en supermarkten, dat eieren van opgehokte kippen onbeperkt als ‘vrije uitloop’ eieren mogen worden verkocht, ook bij langdurige ophokperiodes. Voorheen mochten deze eieren maximaal 16 weken als vrije uitloop worden verkocht, waarna ze als scharreleieren moesten worden gelabeld. Een schandalig besluit, wat Foodwatch betreft. Bovendien viel het Foodwatch op dat producenten, naast de toegestane misleidende benaming, ook nog vrijwillig extra valse claims en onjuiste illustraties aan de eierdoosjes toevoegen. Bij biologische eieren bleek dit hetzelfde geval.

Foodwatch pleit voor een dierwaardige veehouderij en vindt dat consumenten structureel eerlijk moeten worden geïnformeerd over de wijze waarop dieren zijn gehouden. De uitspraken van de Commissie zijn een belangrijke stap in de richting van transparantie en eerlijkheid voor consumenten, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken.