Trump: door God gezonden om het land te redden
Op de avond van de verkiezingsdag stond Donald Trump stond op een podium in een conferentiecentrum in Florida. Achter hem wapperden een rij Amerikaanse vlaggen, terwijl een jubelende menigte toekeek. Hij verklaarde: “Veel mensen hebben mij verteld dat God mijn leven heeft gespaard om een reden en die reden was om ons land te redden en Amerika te herstellen in haar grootsheid.”
Deze uitspraak weerspiegelt een van de meest opvallende thema’s van zijn verkiezingscampagne: dat hij door God was uitverkoren. Al vóór de aanslag op zijn leven op 13 juli in Butler, Pennsylvania, voelden miljoenen Amerikanen zich vanuit hun geloof aangetrokken tot de voormalige, en nu weer toekomstige, president. Sommigen zagen de verkiezing zelfs in een apocalyptisch licht en vergeleken Trump met een Bijbelse figuur.
Evangelist Hank Kunneman beschreef tijdens de christelijke tv-show FlashPoint de verkiezingen als ‘een strijd tussen goed en kwaad’ en voegde daaraan toe: “Er is iets aan president Trump dat de vijand vreest: het wordt de zalving genoemd.” Acteur Jim Caviezel, bekend van zijn rol als Jezus in Mel Gibsons The Passion of the Christ, noemde Trump, zij het gekscherend, ‘de nieuwe Mozes’. In de maanden voorafgaand aan de verkiezingen verwezen veel van zijn aanhangers naar hem als een ‘redder’.
De vraag is waarom. Wat maakt dat zo velen deze man, die niet bekendstaat om een bijzonder sterke geloofsovertuiging, zien als door God gezonden? En wat zegt dat over het christendom in een land waar het aantal kerkbezoekers snel afneemt?
Dominee Franklin Graham, een van Amerika’s bekendste evangelisten en zoon van de beroemde prediker Billy Graham, is een van de Trump-gelovigen. Hij is ervan overtuigd dat er geen twijfel bestaat dat de president-elect door God is uitgekozen voor deze missie. Graham wijst op de aanslag waarbij een kogel Trumps hoofd op een haar na miste: “Ik geloof dat God ingreep en zijn leven redde.”
Voor Graham doen de vragen over Trumps karakter, inclusief beschuldigingen van seksueel wangedrag en de affaire met pornoactrice Stormy Daniels, niets af aan zijn overtuiging. Hij citeert de Bijbel: “Toen Jezus tegen de menigte zei: ‘Laat degene die zonder zonde is de eerste steen werpen’, verdwenen ze allemaal. We hebben allemaal gezondigd.”
Voor veel christenen wordt Trumps integriteit vooral gemeten aan zijn politieke prestaties. Tijdens zijn eerste ambtstermijn hield hij de belofte om anti-abortusrechters aan te stellen bij het Amerikaanse Hooggerechtshof. Graham ziet dit als bewijs van Trumps toewijding en betrouwbaarheid: “Dit is een grote overwinning voor christenen, voor evangelischen. Wij geloven dat de president onze religieuze vrijheid zal verdedigen, waar de Democraten dat niet zouden doen.”
Trumps keuze voor Mike Huckabee als ambassadeur in Israël benadrukt hoe geloof ook invloed kan hebben op het Amerikaanse buitenlandbeleid. Amerikaanse evangelicals, waaronder Huckabee, behoren tot de ferventste aanhangers van Israël. Veel van hen geloven dat Joden het gehele gebied van bijbels Israël, inclusief de bezette Westelijke Jordaanoever en Gaza, moeten bewonen om de wederkomst van Jezus Christus te bespoedigen.
Ondanks zijn sterke steun van christenen tijdens de verkiezingen, benadrukte Trump zelf niet nadrukkelijk zijn religiositeit. Robert Jones, oprichter van het Public Religion Research Institute (PRRI), stelt dat Trump eerder een pragmatische strategie hanteerde. Hij speelde in op demografische veranderingen en het dalende aantal kerkbezoekers. Waar in de jaren negentig nog 90% van de Amerikaanse volwassenen zichzelf als christen identificeerde, was dat cijfer gedaald tot 64% aan het begin van dit decennium, volgens data van het Pew Research Center.
Trump bood christenen een duidelijke boodschap: “Ik weet dat jullie in verval zijn, dat jullie aantallen afnemen, dat jullie kinderen en kleinkinderen niet meer bij jullie kerken betrokken zijn. Maar als jullie mij verkiezen, zal ik de macht van de christelijke kerken herstellen.”
Niet alle christenen in de VS gingen hierin mee. Dominee Monte Norwood uit Atlanta, Georgia, heeft een totaal andere boodschap dan Franklin Graham. Hij keurde Trumps verkiezingsoverwinning openlijk af en noemde hem hypocriet. Norwood zegt: “Trump heeft vrijwel iedereen die hij kon, vernederd en gedegradeerd: immigranten, minderheden, vrouwen, mensen met een beperking.” Hij is een uitgesproken criticus van een tweede ambtstermijn voor Trump en voerde actief campagne om zwarte kiezers te mobiliseren.
Historische analyses van stemgedrag in de VS laten een duidelijke trend zien. Witte christenen neigen al decennialang naar de Republikeinse partij, terwijl niet-witte christenen en religieus niet-geaffilieerde kiezers meestal Democratisch stemmen. PRRI-data uit 2024 laten zien dat 70% van de Republikeinse partij bestaat uit witte christenen, terwijl slechts een kwart van de Democratische partij deze demografie deelt.
De verkiezingsresultaten laten echter ook afwijkingen van bekende patronen zien. Zo stemden in Michigan meer moslimkiezers dan verwacht op Trump, mogelijk vanwege de steun van de regering-Biden aan Israël in de oorlog in Gaza. Daarnaast stemden meer Latijns-Amerikaanse katholieken op Trump, vermoedelijk vanwege economische onzekerheden zoals inflatie.
Trump blijft voor traditionele christenen een symbool van hoop op herstel van Amerika’s christelijke karakter. Maar demografische veranderingen, zoals de groei van religieuze ongebondenheid, vormen een uitdaging. Hoewel het aantal atheïsten in de VS nog altijd laag blijft in vergelijking met andere westerse landen, neemt het aantal mensen dat zich ‘religieus niet-geaffilieerd’ noemt, gestaag toe. Een deel van deze ontwikkeling wordt toegeschreven aan schandalen binnen kerken, zoals misbruikzaken binnen de katholieke kerk en de Southern Baptist Conference.
Franklin Graham blijft echter optimistisch. Hij ziet in Trump een beschermheer van religieuze vrijheid, niet alleen voor christenen, maar voor mensen van alle geloven. Of zijn optimisme gerechtvaardigd is, zal de tijd leren. Voor nu lijkt Trumps herverkiezing zowel vreugde als angst te zaaien binnen Amerika’s diverse religieuze landschap.
