Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 47
Hugh Grant houdt je deze week gegijzeld zodat hij eens een goed gesprek kan voeren, de Ierse hiphopact Kneecap speelt zichzelf, historische drama's en documentaires leren je meer over de wereld en een klassieker uit 1984 kreeg de 4K-behandeling voor een re-release. Dat zijn je nieuwe opties voor deze week.
Heretic
Twee jonge missionarissen worden gedwongen om hun geloof te bewijzen wanneer ze aankloppen bij de verkeerde deur, begroet worden door de duivelse Mr. Reed (Hugh Grant) en vervolgens verstrikt raken in zijn dodelijke kat-en-muisspel.
Small Things Like These
Gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Claire Keegan, speelt Small Things Like These zich af in Ierland tijdens de jaren '80. Het kleine havenstadje waar kolenhandelaar Bill Furlong (Cillian Murphy) woont, wordt gecontroleerd door de katholieke kerk. Terwijl de man hard werkt om zijn gezin te onderhouden, ontdekt hij verontrustende geheimen in een tuchthuis dat wordt gerund door de katholieke Magdalenazusters onder leiding van Sister Mary (Emily Watson). Hier worden ‘gevallen’ vrouwen en meisjes uitgebuit en mishandeld in de wasserijen. Door de onthullingen wordt Furlong ook geconfronteerd met zijn eigen verleden en gedwongen zijn stilzwijgen te doorbreken.
Kneecap
Als het lot de verveelde muziekleraar JJ samenbrengt met de vrienden Naoise en Liam Óg, blijkt dit het begin van een ongekende Ierse hiphopact. Rappend in hun moedertaal breekt het rebelse raptrio Kneecap in Belfast door en worden ze al snel het boegbeeld van een burgerrechtenbeweging die als doel heeft de Ierse taal te redden. Terwijl de discussie hierover in de publieke arena losbarst, doen politie en politici hun uiterste best het anarchistische trio de mond te snoeren. In deze razend originele seks-, drugs- en hiphopbiopic speelt Kneecap zichzelf en laten ze een wereldwijde strijdkreet horen ter verdediging van hun cultureel erfgoed.
Soundtrack to a Coup d'État
16 februari 1961. Twee jazzmuzikanten, Abbey Lincoln en Max Roach, bestormen de VN Veiligheidsraad en protesteren tegen de moord op Patrice Lumumba, de eerste democratisch verkozen premier van Congo. Het is zes maanden na de toelating van zestien nieuwe onafhankelijke Afrikaanse landen tot de VN, een politieke aardbeving die de meerderheid van de stemmen wegschuift van de koloniale Westerse machten. Terwijl Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov uit verontwaardiging met zijn schoen slaat over de medeplichtigheid van de VN aan de omverwerping van Lumumba, zoeken de VS hun toevlucht in de jazz. Bang om het Congolese uranium kwijt te raken, sturen ze muzieklegendes als Louis Armstrong, Nina Simone, Dizzy Gillespie en Duke Ellington naar Afrika om de aandacht af te leiden van de door de CIA gesteunde staatsgreep. Intussen worstelen Armstrong en anderen met een pijnlijk dilemma: hoe kunnen ze een land vertegenwoordigen waar rassensegregatie nog springlevend is?
Alles Goed
De documentaire Alles Goed volgt drie gevluchte Oekraïense vrouwen tijdens hun verblijf in een opvang in Weesp. Natasha, Svitlana en Zoia delen een groot gemis met elkaar: het verlies van hun vaderland, de plek waar ze thuis zijn en de scheiding van hun geliefden.
Como el Viento
Tijdens de overtocht van Marokko naar Spanje kruisen drie verhaallijnen, verbonden met de angst voor verlies en de liefde van de personages ten opzichte van elkaar. Iris, Wouter en hun twee zonen nemen de veerboot van Marokko naar Spanje, op weg naar huis. De vakantie heeft de relatieproblemen van het Nederlands echtpaar niet opgelost. Toch vinden Iris en Wouter elkaar in een moment van passie, maar dan raakt hun achtjarige zoon Peter zoek. Voor de Marokkaanse veerbootkapitein Bukhim is deze overtocht anders dan andere. Hij brengt samen met zijn vrouw in het geheim zijn zwangere dochter Yamila naar Spanje, in de hoop op een betere toekomst voor haar en haar bastaardkind. Zijn dochter heeft echter andere plannen. Luis en Raul, twee Spaanse kustwachtmedewerkers, vinden een lichaam in de Spaanse haven; één te veel voor Raul. Hij wil niet eindigen zoals Luis, afgesloten van alle gevoelens. Luis op zijn beurt durft zijn liefde voor Paloma niet te volgen. Vertwijfeld proberen de personages de oversteek naar de ander te maken. Maar hun geheimen reizen met hen mee en houden hen gevangen. De onmacht hiervan los te komen laat ruimte voor het onvermijdelijke. Het lot verandert het tij.
Ni chaînes ni maîtres
In Ni chaînes ni maîtres volgen we de tot slaaf gemaakte Mati, die droomt van een vrij leven, ver weg van de suikerrietplantage. Volgens de overlevering zou er ergens op Île de France (het huidige Mauritius) een plek bestaan waar voormalige slaven in vrijheid leven. Mati’s vader Massamba gelooft daar niets van, en vindt dat ze zich beter kan schikken in haar lot. Dat is immers de enige kans om te overleven. Wanneer Mati toch ontsnapt, en de plantagehouder de beruchte slavenjager Madame de la Victoire inhuurt om haar te vangen, ziet Massamba geen andere mogelijkheid dan zijn ketenen af te gooien en zijn dochter te vinden, voor het te laat is.
Paris, Texas (4K Restoration, 1984)
Pionier van de New German Cinema, Wim Wenders (Der Himmel Über Berlin) bracht zijn scherpe oog voor het landschap naar het Amerikaanse zuidwesten met Paris, Texas, een diep ontroerende karakterstudie, gepend door Pulitzer Prize-winnende toneelschrijver Sam Shepard. Bijgestaan door een inmiddels iconische score van Ry Cooder volgt Paris, Texas de mysterieuze einzelgänger Travis (een indringende rol van Harry Dean Stanton, wiens gezicht een landschap op zich vormt) terwijl hij weer contact probeert te leggen met zijn jonge zoon, die bij zijn broer (Dean Stockwell) in Los Angeles woont, en zijn vermiste vrouw (Nastassja Kinski).