Harry Potter en de Halfbloed Prins

De gameplay van HBP is zoals gezegd opgedeeld in twee segmenten: het verhaal en de rest. Voor diegene die het boek hebben gelezen of de komende dagen naar de film gaan zal het verhaal bekend zijn. Je gaat het schooljaar af en vliegt van main event naar main event. Voor de fans van het boek zal dit allemaal erg karig overkomen, maar het is dan ook een filmgame en geen boekgame. De besturing
werkt hier over het algemeen prima. Je kunt rustig door Hogwarts lopen en als je even de weg kwijt bent kunt je met een druk op de knop Nearly Headless Nick vragen om je de weg te wijzen. Je kunt het hele verhaal doorspelen zonder vrijwel één sidemission als is dat absoluut niet aan te raden.

Naast het verhaal kun je namelijk ook een aantal andere vermakelijke dingen doen. Zo kun je lid worden van alle dueling clubs, alwaar je je toverkunsten kunt vertonen tegenover een andere tovenaar, je kunt gaan oefenen voor Quidditch, lid worden van de Potions Club en natuurlijk gewoon ronddwalen en je medestudenten in nood redden als een Slytherin ze weer eens lastig valt. Ook zijn er dus Crests te verzamelen die je bonussen geven zoals nieuwe potions of extra mogelijkheden in multiplayer. Hoewel deze minigames allemaal een welkome afwisseling bieden tonen ze wel aan hoe beperkt de game is.

Laat ik beginnen met de duels. Het idee dat je het tegen andere tovenaars mag opnemen in een wedstrijd wie de tofste spreuken kan gooien is tof, maar de uitwerking is zo beperkt. Zelfs als je alles hebt vrijgespeeld heb je maar vier spreuken tot je beschikking, waarbij van drie het effect eigenlijk hetzelfde is. Bizar, want een spreuk als Expelliarmus, die je tegenstander zou moeten ontwapenen, gooit hem alleen tegen de grond en zorgt dat je even makkelijk wat damage spells kan gooien. Het effect is daardoor niet anders dan van Petrificus Totalus of Levicurpus. Ook die zorgen dat je even snel je simpele damage spell kan chargen om lekker schade aan te richten. Daarbij is de Levicurpus veel beter dan de rest want hij is makkelijker te gooien en zorgt dat je tegenstander veel langer niks terug doet. Duels komen er dan ook eigenlijk op neer om aanvallen te ontwijken totdat je een Levicurpus erdoor krijgt, dan even flink schade aanrichten en die blijven herhalen tot je gewonnen hebt. Zonde, want er zijn meer dan genoeg spreuken die dit leuker hadden kunnen maken.

Het oefenen voor Quidditch of de wedstrijden naspelen kent eigenlijk dezelfde beperkingen. De bedoeling is dat je door een serie van veertig tot vijftig sterren vliegt terwijl je op de Snitch jaagt. Hoe beter je hierbij door het midden dan de ster vliegt, hoe meer punten je verdient. Jammer hierbij is dat de camera automatisch meestuurt als de Snitch wegduikt en zeker met scherpe bochten mis je hierdoor nog wel eens een ster, helemaal als vanuit het niets zo\\\'n bocht je overvalt. Erg irritant en het geeft een hoog trial & error-gehalte. De potions zijn eigenlijk het beste uitgewerkt, al is het jammer dat het maken van potions eigenlijk geen zin heeft. Als je lid bent van de potions club kun je lekker verschillende potions maken, maar je krijgt er niks voor terug. Heel soms vraagt een medestudent om hulp, maar dat is het dan wel. Een beloningssysteem was wel op zijn plaats geweest, want hoewel het leuk is om te doen, geeft het nu weinig voldoening.