The Chronicles of Narnia: Prince Caspian

Met de release van elke grote blockbuster moet er natuurlijk een game van verschijnen. Zo ook met The Chronicles of Narnia: Prince Caspian. Nadat ik Kung Fu Panda heb gereviewd en blij verrast was, hoopte ik dat dit met Prince Caspian ook zo zou zijn. Helaas doet deze game erg veel, maar niets echt goed.



Zoals ik in de intro al zei speel je in deze game de film na. De kinderen die je kent van het eerste deel komen terug in Narnia. Daar komen ze er achter dat er honderden jaren verstreken zijn en dat het land wordt geregeerd door een kwaadaardige koning. Met Prince Caspian, rechtmatige erfgenaam van de troon, gaan ze op pad om deze boze koning te verslaan. Een best interessant verhaal zou je zeggen. Helaas heb ik deze informatie van de IMDB moeten plukken want het verhaal werd me tijdens de game absoluut niet duidelijk. Het verhaal wordt verteld door middel van korte stukjes uit de film tussen de hoofdstukken door. Helaas wordt in deze stukjes zo weinig verteld, dat je er niet veel wijzer van wordt.

Elk hoofdstuk speel je met vier karakters waarvan jij er altijd eentje onder controle hebt, en de andere drie worden bestuurd door een AI. Het is mogelijk om de game met één vriend te spelen in de offline-coop. Dit is niet goed uitgewerkt want de tweede speler heeft vaak niet veel te doen, omdat de eerste speler alle belangrijke handelingen moet doen. De AI-karakters zijn ook niet erg indrukwekkend. Negen van de tien keer staan ze er maar gewoon een beetje bij en met het vechten hoef je ook niet op ze te rekenen. Je kan wel tussen deze karakters switchen wanneer je maar wilt. Elk karakter heeft zo zijn eigen soort wapens, aanvallen en andere speciale abilities. Zo kan de ene met een boog schieten, heeft de andere een schild om inkomende aanvallen te blokkeren en weer een andere heeft een werp-haak op zijn rug waarmee hij bepaalde gebieden kan bereiken die voor anderen onbereikbaar zijn. De combat is erg gemakkelijk. Er is één knop voor langzame, één voor snelle en één voor speciale aanvallen. Helaas blijft het hierbij want er zijn geen combo’s en geen upgrades voor je aanvallen. Het is dus gewoon buttonbashen. Daarnaast zijn de tegenstanders zo zwak, dat je ze meestal met één rake klap wel dood hebt.


Elk level is opgebouwd uit een aantal delen. Ik zal het eerste level als voorbeeld nemen. In dit level wordt het kasteel aangevallen door de boze koning en jij moet het kasteel verdedigen. Je begint het level op de binnenplaats van het kasteel en hiervandaan kun je vier verschillende kanten op. Zo kun je bijvoorbeeld het kasteel zelf in om de schat van de koning te beschermen of je kunt door de poort om het slagveld op te gaan en een aantal katapulten kapot te maken. Elk van deze vier stukken speel je niet met alle vier de karakters, maar je krijgt alleen de beschikking over twee die door de computer gekozen worden. Als je de objective van dat stuk hebt gehaald, ga je weer terug naar de binnenplaats, en als je alle vier de stukken hebt voltooid zal je verder gaan naar een nieuw level. Dit werkt goed want de verschillende stukken zijn zeer afwisselend en op deze manier word je gedwongen om met alle karakters te spelen.