Modnation Racers

Modnation Racers is exclusief voor de Playstation 3

Play, Create, Share, dat was de de kreet die Sony lanceerde met LittleBigPlanet. Dat dit niet een eenmalige uitspraak was maar dat ze meer dingen onder deze noemer wilden plaatsen was al bekend, maar nu laten ze dat dan ook zien met Modnation Racers. Brengt deze combinatie van Mario Kart en LittleBigPlanet ons net zo veel plezier als we mogen verwachten?

Header

Modnation Racers is simpel gezegd een zogenaamde Kart Racer en wordt daardoor dus vooral veel vergeleken met Mario Kart. Dit is dan ook een volledig terechte vergelijking alleen gaat Modnation Racers nog een stuk verder dan Mario Kart. Belangrijkste aspect van de game is natuurlijk het racen over verschillende tracks waarbij je de tegenstanders te lijf zult gaan met verschillende wapens. Dit kun je doen in de singleplayer campagne, waarbij je Tag volgt die probeert de grootste racer aller tijden te worden, maar ook in splitscreen met vier spelers of online tegen mensen over de hele wereld. De campagne is erg leuk en zeker de moeite waard om te spelen. Tussen de races door zul je het verhaal van Tag volgen maar nog interessanter zijn twee TV-presentatoren die alles aan elkaar vastpraten met hun flauwe maar zeer goede humor. Ook zul je de campagne moeten spelen om alle kledingstukken, objecten en banen te unlocken voor het ‘create' gedeelte.
Modnation RacersModnation Racers
Het allerbelangrijkste van de game is natuurlijk het racen zelf. Gelukkig is dit dan ook goed uitgewerkt. Net zoals we zien bij Mario Kart draait het om de lol en moet je dus absoluut geen realistische races verwachten. Grote jumps, turbo-pads, over-the-top wapens en fantasierijke banen zijn de aspecten waar de races uit bestaan en dat maakt de game ook erg leuk. Toch zit er een hoop meer strategie in de game dan je in eerste instantie zou verwachten en geeft dit geeft de game extra dimensie. Zo verdien je turbo door driftend, draftend en stuntend over de baan te gaan. Deze kun je gebruiken om je kart een extra snelheidsboost te geven maar ook om bijvoorbeeld sides-weeps aan je tegenstanders uit te delen of om jezelf kort te beschermen tegen aanvallen door een schild om je heen te trekken. Dan zijn er nog de verschillende wapens, zoals bliksemschichten en raketten, die je naar voren of naar achteren kunt richten. Bij het oppakken van zo'n power-up kun je deze meteen gebruiken om je tegenstander aan te vallen of je kunt wachten tot je nog een power-up pakt waardoor je wapen een stuk krachtiger wordt. Elk wapen heeft drie van zulke levels maar pas wel op want mocht je worden geraakt door het wapen van een tegenstander, dan verlies je weer zo'n level. Al deze mogelijkheden maken de game erg diep en interessant en het blijft vaak tot de laatste 100 meter spannend.

Modnation Racers