Kane & Lynch 2: Dog Days

Kane & Lynch 2: Dog Days is gespeeld op de Xbox 360 maar verschijnt ook op de Playstation 3 en PC.

Leuk concept, minder uitgewerkt. Dat is waarschijnlijk hoe je de eerste Kane & Lynch zou kunnen beschrijven. Het tweede deel is nu hier en de makers hebben een aantal moedige designkeuzes gemaakt. Is Kane & Lynch 2: Dog Days een flinke verbetering ten opzichte van het eerste deel of valt ook deze game tegen?

Kane & Lynch 2: Dog Days Draait om de twee criminelen Kane & Lynch en speelt zich af in Sjanghai waar Lynch na de toestanden uit het eerste deel zijn toevlucht heeft gevonden. Als zijn oude vriend Kane vraagt om samen met hem een job te doen gaat alles helemaal mis en zullen ze één van de machtigste mensen van Sjanghai achter zich aan hebben. Wat volgt is een zes uur durende hectische singeplayerervaring. Zes uur is tegenwoordig normaal voor een singleplayer van een game maar helaas valt hij bij Kane & Lynch 2: Dog Days erg tegen. Het verhaal gaat niet dieper dan een pierenbadje en het is lastig om een band met de verschillende karakters op te bouwen. De geloofwaardigheid gaat al snel verloren als de twee criminelen het op moeten nemen tegen zeer goed opgeleide soldaten en het er natuurlijk heelhuids vanaf brengen.

Kane & Lynch 2

In plaats van de stealthelementen van het eerste deel te verbeteren hebben ze ze er deze keer helemaal uitgelaten. Dit zorgt ervoor dat de game als het ware één grote shootout zonder veel afwisseling wordt. Daarnaast hebben de makers geprobeerd de problemen met de controls van het eerste deel op te lossen maar werkt het nog steeds niet lekker. De makers hebben de wapens realistisch aan willen laten voelen. Dit betekend dat elke vijand die meer dan twintig meter voor je staat lastig is om neer te schieten doordat de terugslag van je geweer enorm is en deze totaal niet nauwkeurig is. Dit in combinatie met de de hoeveelheid health van de vijanden, die enorm is, en de hoeveelheid health van de speler, die niet zo enorm is, zorgt ervoor dat het erg lang kan duren voordat een shootout klaar is.

Dezelfde problemen komen terug in de mutliplayer van de game. Een één op één gevecht met een tegenstander komt er meestal op neer wie het beste zijn clip in een tegenstander leeg kan schieten waarna beiden gewond op de grond vallen, wat herhaald wordt totdat er één dood gaat. Dit is erg jammer want de modi die de game bevat zijn erg leuk en origineel. In Fragile Alliance zul je het met een groepje tegen de AI opnemen om zoveel mogelijk geld in vier minuten buit te maken. Cops and Robbers is eigenlijk een soort van Team Deathmatch maar waarbij de criminelen moeten proberen zoveel mogelijk geld weg te smokkelen voordat de politie die van ze afpakt. In de derde mode, Undercover Cop, is één van je teamgenoten een politieagent die de rest moet proberen te stoppen. Deze zijn vooral leuk omdat je altijd op zal moeten letten of iemand van jouw eigen team je niet verraadt om jouw geld te stelen en dit brengt een erg leuke sfeer met zich mee. Het is alleen erg jammer dat de gameplay het volledig verpest.

Kane & Lynch 2 Kane & Lynch 2

Toch doet de game nog iets goed en dat is de presentatie. De hele game voelt aan als een grote Youtube-video waarbij er een mannetje met een camera de hele tijd achter de hoofdrolspelers aanrent. Hierdoor is de camera erg schokkerig, draait en beweegt het beeld te snel, wordt het korrelig en grove dingen, zoals headshots of de geslachtsdelen van de hoofdpersonages, worden gecensureerd waardoor het eigenlijk een nog grovere look krijgt. Ook zitten er door de campagne een aantal schokkerende scenes die we mogen verwachten in een game die draait om twee psychopaten.

Kane & Lynch 2: Dog Days valt, net al de vorige game, te omschrijven als ‘Leuk concept, minder uitgewerkt’. De sfeer en het idee is erg leuk maar omdat de game niet lekker speelt is de singleplayer en de multiplayer gewoon niet prettig om te spelen. De singleplayer is daarnaast aan de korte kant, eentonig en het verhaal gaat niet diep. Het is jammer dat ook de tweede game in de serie zo tegenvalt. Ze mogen er dan zelf blij mee zijn, gamers zijn het waarschijnlijk niet.

Kane & Lynch 2

Minpunten Cijfer
+ Sfeer en grafische touches