Rocketbirds: Hardboiled Chicken

Exclusief voor de PlayStation 3.

Een game over pinguïns die met harde hand de wereld regeren! Nee, de game gaat niet over Alfred J. Kwak (dat waren namelijk eenden) maar over Rocketbirds: HardBoiled Chicken. Deze van origine pc-game is op het PSN verschenen en brengt heel veel leuks.

Rocketbiords

De game is een 2D-platformer met puzzelelementen en een hoop actie. Je speelt Hard Boiled, een kip die de fascistische pinguïns die de wereld regeren, wilt uitschakelen. Tijdens de game kom je meer te weten over zijn verleden en zijn speciale relatie met de pinguïns. Het verhaal is niet heel erg bijzonder maar geeft je genoeg reden om door te willen spelen.

Het spel lijkt een beetje op de bekende Oddworld-games. Doel is om de levels te doorlopen waarbij je simpele puzzels op moet lossen, obstakels moet overwinnen en vijanden moet verslaan. Je hebt de beschikking tot verschillende wapens, zoals pistolen, shotguns en machinegeweren, om je vijanden te verslaan. Het leukste is toch wel de brainbug waarmee je, als je deze precies goed gooit, een vijand over kunt nemen. Op deze manier moet je puzzels oplossen, bijvoorbeeld door schakelaars om te zetten waar je anders niet bij zou kunnen, maar kun je het ook gebruiken om vijanden te verrassen en ze af te maken.

RB

De combat voelt goed aan en ondanks dat het geen moeilijke game is, is het wel vermakelijk. De controls werken over het algemeen goed maar willen wel eens tegenwerken en net doen wat je niet wilt. Zo zijn er stukken waar je naar achteren cover kunt nemen, maar waarbij je soms net iets verkeerd doet waardoor je er weer uit springt en doodgaat. Ook het rollen, wat je doet als je in hurkende positie beweegt, voelt niet altijd even precies en lekker aan. Naast de standaard 2D-platformstukjes, zijn er ook levels waarbij je een jetpack op je rug zet en het in de lucht op zal moeten nemen tegen vliegende pinguïns. Deze levels vond ik iets minder leuk om te spelen. Dat komt vooral om dat jet lastig is om Hard Boiled in de lucht goed onder controle te houden waardoor het soms frustrerend kan worden.

De presentatie van de game is geweldig met prachtige 2D-art en ontzettend veel humor. Van het overnemen van vijandelijke pinguïns waarbij tegenstanders hele gesprekken met je gaan voeren tot het beschieten van vijanden waarbij met ze kunt jongleren, alles is gedompeld in een bad met heerlijke grove en droge humor.  Je kunt zien dat aan elk detail veel aandacht is besteed en dat maakt de game enorm leuk om te spelen. Speciale aandacht gaat uit naar de cutscenes in de game. Als ze deze allemaal achter elkaar zouden zetten en hem in de bioscoop zouden laten zien, dan zou het een groot succes kunnen worden. Al het grafische wordt ondersteund door een geweldige soundtrack van New World Revolution die met scheurende gitaren en elektronische melodieën een perfecte sfeer neer weten te zetten.

De game is niet heel erg lang maar dan ook voor een klein prijsje te downloaden. Na zes uur ben je er wel doorheen en heb je het gevoel dat je nog meer wil! Je kunt daarna nog terug om verschillende collectibles te verzamelen of je kunt samen met een vriend met de co-op aan de slag.

Rocketbirds: HardBoiled Chicken is een game met wat kleine foutjes en irritaties die eigenlijk vrij weinig voorstellen als je kijkt wat de game allemaal goed doet. Vooral de presentatie is om je vingers bij af te likken. Voor 12 euro is het zeker de moeite waard voor mensen die zin hebben in een goede en vermakelijke 2D-platformer met puzzelelementen en een hele hoop humor.

Ster