God of War: Origins Collection

Met God of War 3 kwam er een einde aan het epische verhaal van Kratos. Toch waren de delen voor de PlayStation 2 en PlayStation 3 niet de enige hoofdstukken in de God of War-saga. Op de PSP kreeg de serie ruimte om meer te laten zien van het achtergrondverhaal van Kratos. Nu krijgen PlayStation 3-gamers de mogelijkheid om deze games op hun console te spelen met God of War: Origins.

God of War Origins

God of War: Origins bevat de twee games die zijn verschenen voor het PSP-platform. God of War: Chains of Olympus speelt zich voor de eerste God of War-game af en draait om Morpheus die de zonnegod Helios gevangen neemt en de wereld in duisternis achterlaat. God of War: Ghost of Sparta draait om de zoektocht naar de dode broer van Kratos die toch niet zo dood blijkt te zijn en speelt zich af nadat Kratos het stokje van Ares heeft overgenomen in het eerste deel van de serie. Deze verhaallijnen zijn niet noodzakelijk om het verhaal van de serie op de console te kunnen snappen, maar geven wel een stuk meer inzicht in het zware leven van Kratos en zijn aversie tegen de goden. Dit is dan ook een echte must-play voor de fans van de serie.

God of War Origins God of War Origins

Beide games werden op de PSP geroemd om hun kwaliteit, maar ook op de PlayStation 3 staan ze hun mannetje. De gameplay staat nog steeds als een huis en de controls zijn zelfs aangepast zodat er op de PlayStation 3 gewoon gebruikgemaakt kan worden van de tweede analoge stick. God of War draait maar om één ding: mytische figuren kapot maken met verschillende wapens en magische krachten. Beide games doen dan ook precies wat je mag verwachten. De combat is net zo actievol en gruwelijk als in de andere God of War-games voor de console en ik kreeg nooit het gevoel dat de combat van deze twee games anders was dan die voor de consoles.

God of War Origins God of War Origins

Toch is het contrast tussen beide games erg goed zichtbaar. Chains of Olympus verscheen na het tweede deel en kent daarom verouderde mechanieken dan Ghost of Sparta die na God of War 3 verscheen. Doordat beide games op hetzelfde schijfje staan is het dan ook erg duidelijk dat Ghost of Sparta een veel betere game is. Ghost of Sparta bevat betere gameplay-mechanieken zoals betere magische krachten en de mogelijkheid om met je kettingen te slingeren, en de game bevat veel grotere set-pieces en boss-battles in vergelijking met Chains of Olympus. Ook zijn er kleine inconsistenties tussen de games. Zo is de plaatsing van de icoontjes tijdens de quick-time-events bij beide games anders en gebruik je voor Ghost of Sparta een andere knop om je te laten vallen dan in Chains of Olympus. Ik vraag me af of ze deze kleine dingejes niet gelijk hadden kunnen trekken zodat alles er meer als één geheel uit had kunnen zien en je geen nieuw controls hoeft te leren als je van de ene game over gaat naar de andere.

God of War Origins

Beide games hebben de sprong naar HD goed doorstaan. Alles ziet er op een grote TV scherp uit en doen niet onder aan veel andere games die voor de consoles worden gemaakt. Ghost of Sparta is grafisch veel mooier dan Chains of Olympus met prachtige lichteffecten en betere karaktermodellen. Bloed vliegt alle kanten op en darmen vallen uit lichamen. Bij Chains of Olympus is soms duidelijk te zien dat de game al wat ouder is, maar hier kwam ik eigenlijk pas achter toen ik Ghost of Sparta voor het eerste opstartte. Naast de grafische upgrade zijn ook trophies toegevoegd wat de games meer replayability geeft.

God of War: Origins is een geweldige verzameling van de portable God of War-games. Het afslachten van alles en iedereen wat op je pad komt voelt weer vertrouwd aan en het verhaal van beide games is interessant en geeft meer diepgang aan Kratos. Ghost of Sparta is duidelijk de betere game van de twee maar Chains of Olympus is ook zeker leuk om te spelen en komt goed uit de verf. Het contrast tussen beide games is soms wat te overduidelijk maar toch zijn dit must-plays voor de fans van de serie.

Cijfer
+ God of War actie!
- Groot contrast tussen de twee games