LEGO Harry Potter: jaren 1 - 4

LEGO Harry Potter is gespeeld op de Playstation 3
LEGO Harry Potter verschijnt op de DS, PSP, PS2, Xbox 360, PS3, PC en Wii

De LEGO-franchise wordt nog altijd breder, nu sluit ook Harry Potter zich aan in de lange succesreeks van LEGO-games op de verschillende spelcomputers. Nu maar zien of Harry Potter de lange traditie van leuke en kwalitatief hoogstaande gameplay kan hooghouden, of dat hij toch vroegtijdig de school moet verlaten.

Header

De LEGO-formule
Harry Potter is de volgende in een lange reeks franchises die tot een LEGO-variant gemaakt wordt. De schattige LEGO-poppetjes vertonen een redelijke gelijkenis met Harry, Ron en Hermelijn. Ze rennen en springen zich een weg door de verschillende levels, alwaar ze met behulp van LEGO-bouwsels en andere puzzels de uitgang moeten zien te bereiken. Een formule die al meerdere malen succesvol bleek met LEGO Batman, LEGO Star Wars en LEGO Indiana Jones. Ook met LEGO Harry Potter: jaren 1-4 weten de makers de juiste snaar te raken.

Magie als nieuw sausje
Goed verwerkt in deze game is het gebruik van magie. Harry Potter is in deze delen weliswaar maar een tovenaarsleerling, hij weet toch al een paar spreuken uit zijn toverstaf te zwaaien. Harry en kornuiten kunnen met gebruik van hun toverstaf objecten oppakken en verplaatsen, vijanden uitschakelen of bevriezen, maar ook stapels losse LEGO-blokken omtoveren tot een prachtig bouwsel. Eigenlijk de enige plek waar deze integratie een beetje onhandig blijkt, is wanneer je met behulp van je magie één voor één blokken moet opstapelen om bijvoorbeeld een trap te maken. De besturing is dan ietwat onhandig waardoor het bouwen van een constructie niet altijd helemaal soepel verloopt.

Screen 1 Harry potter

Vertrouwd
De gameplay van LEGO Harry Potter: jaren 1-4 voelt enorm vertrouwd aan. Het geheel is zo vertrouwd zelfs, dat je niet anders kan doen dan een vergelijking maken met eerdere LEGO-avonturengames. Zo zijn er in LEGO Harry Potter, net als in LEGO Indiana Jones, deuren en luiken die enkel geopend kunnen worden door het personage met een boek in de hand. Een toetsencombinatie dient vervolgens ingevoerd te worden om de deur te openen. In LEGO Harry Potter wordt dit natuurlijk met een magisch sausje overgoten, maar dat neemt niet weg dat de vergelijking met eerdere games uit de LEGO-serie zeer sterk aanwezig is. Hierdoor bekruipt mij het gevoel dat de makers hebben gekozen voor de weg van de minste weerstand. Al wordt er in LEGO Harry Potter minder gevochten en meer gepuzzeld. Deze puzzels zijn dan ook de leukste aspecten van het spel.

Lessen volgen
LEGO Harry Potter: jaren 1-4 beslaat natuurlijk de eerste vier jaren waarin Harry rondloopt op Zweinstein. Je begint dus als een relatieve beginneling op het gebied van magie. Gelukkig is dit een school en kun je jouw magische kennis uitbreiden door naar de juiste lessen te gaan. In deze lessen leer je nieuwe spreuken waarmee je jouw avontuur kunt vervolgen. Natuurlijk is er weer een mini-game verbonden aan deze lessen, waardoor je niets zomaar cadeau krijgt. Het verschil tussen het verhalende deel van de game en de extra opdrachten is bijna niet te herkennen. Dit kan wat verwarrend aanvoelen, maar in dit geval schaadt overdaad niet. De puzzels zijn plezierig, het spel zit leuk in elkaar en Zweinstein voelt groots aan zoals Zweinstein behoort te zijn.

Harry Potter Harry Potter

LEGO Harry Potter: jaren 1-4 zet de traditie van de LEGO-games voort. Vermakelijke gameplay en schattige personages maken deze games tot een leuk spel voor velen. Bij mij zal er alvast een plekje gereserveerd zijn voor de jaren vijf tot en met zeven. Heel vernieuwend is LEGO Harry Potter niet, maar het doet wel alles goed wat het goed kan doen.

Minpunten Cijfer
+ Magie erg leuk
- Controls kunnen soms verwarrend zijn