Boom Blox

Een tijd geleden kwam Electronic Arts met het nieuws dat zij met Steven Spielberg, de welbekende regisseur, gingen samenwerken. Steven Spielberg zou, als executive producer, meehelpen aan de ontwikkeling van drie games. Was EA weer bezig om nog meer geld te gaan verdienen? Want Steven Spielberg op een doosje zetten, dat levert vastl miljoenen op. Maar goed, Steven Spielberg is prima in het maken van films, dus misschien kan hij ook wel games maken. Welnu, zijn eerste game is Boom Blox, een game die doet denken aan onze kindertijd. Je weet nog wel, dat je torentjes van hout kon bouwen? En dat je broer pissig werd, omdat je ze telkens omgooide? Het kan nu allemaal ‘legaal’ in Boom Blox.

“Een Steven Spielberg game!” Dat is het eerste wat je opvalt als je het doosje bekijkt. Daar begint ze al, de overrompelende marketingstrategie van EA. Blokvormige apen, schapen, koeien en beren spelen in deze game een zeer grote rol. Wat Spielberg met schapen en koeien heeft, moet je niet aan mij vragen maar een vreemd mannetje is het toch wel. Boom Blox begint met een personage-scherm; daarop kun je een personage kunt aanmaken (ik heb voor een schaap gekozen, vraag alsjeblieft niet waarom) en daarna krijg je een zeer gebruiksvriendelijke tutorial. De opzet van het spel is eenvoudig, je moet de Jenga-achtige torentjes om laten kieperen op verschillende manieren. Dat kan door een honkbal naar het torentje te gooien of blokjes uit de toren trekken, wat ervoor zorgt dat de toren op een mooie wijze naar beneden valt. In Boom Blox heb je dus twee spelmodi; één waarbij je dingen gooit tegen de toren om hem om te laten vallen en één waarbij je blokjes uit de toren moet halen zodat de toren omvalt. Dit moet gebeuren op zo min mogelijk pogingen. Daar leer je van alles: hoe je een honk- of bowlingbal gooit, hoe je een gebouw kunt afbreken en hoe de speciale blokken als chemische blokken werken. Dat laatste maakt er een heus spektakel van. De groene blokken, de chemische, ontploffen wanneer je ze met elkaar in verbinding brengt. Een echte chemische reactie dus. Dan heb je ook nog de paarse blokken, die kunnen verdwijnen, en de rode blokken, die ontploffen als je er een honkbal op gooit. Het klinkt allemaal wel heel vreemd, maar serieus, het ziet er werkelijk prachtig uit. Maar daar kom ik graag later nog op terug.

Met mijn schaap belandde ik in het menu, waar er twee modes op mij wachtten: de verken- en de avontuurmode. Verkennen-mode bestaat uit een pakket vol verschillende levels, van de opblaas-levels (waar je bommen kunt opblazen) tot de chemische-levels (denk aan chemische reacties in vorm van ontploffingen). Bij deze levels zijn uiteindelijk drie medailles te winnen, de bronzen, de zilveren en de gouden medaille. En hoe vaker je een gouden plak haalt, hoe meer je kunt unlocken voor de editor-mode. De verkennen-mode is een zeer aardige mode waarmee je af en toe, wanneer je gestresst bent bijvoorbeeld, je hart kunt luchten. Eigenlijk is het een prima middel voor vervelende familieleden of vrienden… Enfin, de verkennen-mode is erg leuk om te doen. Het is zeer uitdagend, want wie wil nou niet de gouden plak halen! En je wordt er nog voor beloond ook. Elke worp op een toren is anders en dus is elke ontploffing anders. Eén worp kan al goed genoeg zijn, mits je een goede plek om te raken hebt gevonden. De belangrijkste mode die in dit spel aanwezig is, is de avontuurmode. Deze mode kent vier simpele campaigns, met elk zijn eigen verhaal. De eerste campaign waar je aan begint, vertelt het verhaal over de Bêhhhs, die op jacht zijn naar edelstenen. Je moet ze daarbij helpen en dat doe je door simpelweg naar de edelstenen te gooien, in de vorm van een toren. Vervolgens split de campaign in drie campaigns, met elk zijn eigen verhaaltje. De campaigns zijn ook totaal verschillend van elkaar, waar je voor de ene het pad moet vrijlaten voor de moeder-gorilla die haar kinderen zoekt, moet je voor de andere de beren uit het wild-westen helpen met het winnen van goud. Vooral voor de kinderen zijn de campaigns erg leuk om te volgen. Je blijft nieuwsgierig, tot aan het eind van het spel.

Wat bij menig gamer redelijk vaak is opgevallen, is dat de physics van Boom Blox voortreffelijk zijn. Niemand, maar dan ook niemand heeft ooit gedacht dat de Wii zulke physics aan kan. EA heeft hier puik werk afgeleverd. Als de graphics niet lukken, dan maar de physics lijkt het juiste motto voor het maken van Wii-spellen. De graphics zijn weliswaar niet echt briljant, maar de physics zorgen er voor dat de game toch heel goed overkomt. De ontploffingen zorgen voor een waar spektakel dat je het beste kunt vergelijken met prachtig vuurwerk. Maar ook de missies, waar je blokjes uit de toren kunt trekken, zijn bijzonder leuk om te doen. Eén verkeerde blokje eruit halen is fataal, dus moet je zorgvuldig te werk gaan.

Wel moet ik vaststellen dat de game in vergelijking met andere erg kort is. Met de vier campaigns ben je ongeveer zes à zeven uur bezig, waarna je ook nog twee uurtjes druk bent met het uitspelen van de verkennen-mode. Mocht je echter van uitdagingen houden, dan ben je natuurlijk veel langer bezig met het uitspelen van de game. Het halen van de gouden medailles is erg moeilijk, en vergt veel tijd. Maar het nadeel van de korte speelduur wordt gecompenseerd door de aanwezigheid van de mutliplayer- en editor-mode. Met je vrienden dit spel spelen is erg leuk, de co-op-mode garandeert je een succesvol feestje. Deze biedt enorm veel levels die je alleen of samen kunt spelen. Enne, je vrienden irriteren door een toren om te gooien, wie wil dat nou niet? Er is echter wel één mode die de multiplayer dikwijls overtreft: de editor. Weg met die ingewikkelde editors, maak plaats voor de simpele en fijne editor van Boom Blox! De editor is zeer gebruiksvriendelijk en geeft je de mogelijkheid om de door jezelf ontworpen levels door te sturen naar je vrienden. Juist, naar je vrienden. Het is helaas niet mogelijk om je levels op een bepaalde plek te plaatsen, waardoor de hele wereld jouw level kan downloaden. Boom Blox mist jammergenoeg een plek waar iedereen zijn spul op kan plaatsen. Gelukkig kunnen we op Youtube nog wel een beetje van de zelf gecreeërde levels van anderen bewonderen. Hoe sommige mensen zulke mooie ontwerpen maken, mag Joost weten. Talent is daar zeker aanwezig.