4x4 Hummer

Het gaat niet goed met de Hummer. Hummi wordt binnenkort uitgebracht, de Chinese variant van Hummer. Nee grapje, maar veel Hummer-liefhebbers liggen nachten wakker door deze overname. Chinezen die het merk Hummer hebben gekocht, dat is net als Sony die Microsoft opkoopt. Gelukkig is er nog een Hummer-game. 4x4 Hummer van 1C Company hoopt de Hummer-fans tevreden te houden. Vijftien volledig gelicenseerde off-road wagens van General Motors en een best aangename featurelijst.

Eenmaal opgestart kom je in \'t Profiles-menu terecht, waar je een profiel kunt aanmaken. Meteen al kom je erachter dat 4x4 Hummer twee verschillende versies heeft. Een arcade-versie, en een simulatie-versie. Een slimme keuze van 1C Company. Zo kunnen jongere of ervaren gamers zelf kiezen hoe ze willen spelen. Zo bereik je natuurlijk een groter publiek, maar helaas is dat niet zo goed als op het hoesje wordt vermeld. Dat hoesje ziet er trouwens uit als een B-game, en misschien is dat ook wel zo. Maar met een spetterende hoes kun je natuurlijk veel meer exemplaren over de toonbank laten gaan. Maar goed, eenmaal een \'versie\' uitgekozen, kun je aan de slag met Championship, Single Race en dat was het eigenlijk alweer. We missen een multiplayer mode; dat is een groot gemis voor een racegame. Enfin, ain\'t no racing game without the race types. So, let\'s see what kind of race types we have. Uiteraard is er een trial race, met een erg streng puntensysteem. Ik kom daar nog wel later op terug. De Trophy-raid is een ander racetype, waarbij je zoveel mogelijk checkpoints moet halen. Je wint de race als je tegenstander minder punten heeft gehaald. Er zijn verschillende soorten checkpoints, de één geeft meer punten dan de andere. Dan heb je nog een off-road sprint, night sprint, orienteering (je moet in een bepaalde tijd zoveel mogelijk checkpoints halen) en Night Orieentering. Dat laatste zegt natuurlijk genoeg, gewoon de racetype oriëntatie, maar dan veel moeilijker door de afwezigheid van licht.

Naast het racen kun je jouw off-road wagen ook nog tunen. Elk friemeltje kun je aanpassen om zo een perfecte off-road wagen te tunen. Dat kun je doen op basis van het soort landschap en race. Natuurlijk heeft elke aanpassing z\'n eigen voor- en nadeel, zo heb je bepaalde banden die minder grip hebben dan de andere. Dat merk je meteen als je bijvoorbeeld aan het racen bent in de sneeuw. Natuurlijk hoef je haast niet te tunen als je de arcade-versie speelt; maar met de simulatie-versie kun je echter erg lang bezig zijn met het tunen van je wagen. Klaar daarmee? Mooi, want dan is het tijd om je auto uit te kiezen. Je hebt in \'t begin de keuze uit een aantal auto\'s, al heb je een beperkt budget. Daarna is het tijd voor je eerste race. Eigenlijk had ik een webcam moeten aansluiten en mijn lange speelsessie opnemen. Zo keek ik tot het begin van de race relaxt, rustig, tevreden en soms komt er wel een glimlach voorbij. Het lijkt allemaal erg aardig en je hebt best veel zin om te gaan racen. Wie wil dat nou niet, een vertrouwd gevoel hebben voordat je gaat racen. De features zijn tof, de screenshots zagen er best goed uit en wie wil er nou niet in een PC Hooft-tractor rijden? Dat zegt genoeg, lijkt me.

Daar zit je dan met je toffe wagen. Ik kijk nog steeds als een prima, knap ventje. Met één knipoog vallen alle vrouwen flauw van het blozen. Maar dan! De race start en meteen zie je een onzichtbare lijn. Een lijn die alle tegenstanders volgen, want de ontwikkelaar had geen zin om een uitgebreide A.I. te gebruiken. Oh shit, daar ga ik al uit de bocht. Ik speelde met de simulatie-versie en na één kleine dreun lag ik als een Schwalbe-Suarez in de bermen. Oké, rustig blijven. Het kan een beetje irritant zijn, even wennen dus. Maar dat wennen lukte niet! De A.I. deed net zo debiel als een wandelende tak en ik werd ook met de seconde debieler. Het maakt niet uit over wat voor soort terrein je reed, het bleef maar irriteren. Maar toen kwam ik er achter dat er nog één pluspunt was. De graphics! Ja, het ziet eruit als een Doutzen Kroes zonder make-up. Het kan beter, maar is wel best goed om te zien. Maar dan zie je Doutzen Kroes bewegen, met allemaal foute pasjes. Pop-ups en andere lelijke dingen. Gelukkig was het geluid wel oké, maar nou ook weer niet je van het.