Stoked

Ik hou van vrijheid in een game. Heerlijk. Gewoon doen waar je zelf zin in hebt. Misschien is dat de reden dat ik een groot Grand Theft Auto-liefhebber ben. Vrijheid in games komt steeds vaker voor. Vooral in  de laatste snowboardgames is er volop vrijheid. Bij SSX 3, Amped en Shaun White Snowboarding kun je lekker free-roamen en beslis je zelf welke opdrachten je gaat doen en wanneer je ze gaat doen. Stoked heeft ook de vrijheid die matcht met bovenstaande beschrijving. Het lijkt er dus op dat Stoked de zoveelste standaard snowboardgame zal worden, of kan Stoked zich toch onderscheiden van de rest?

Ontwikkelaar Bongfish heeft maar liefst acht snowboardpro\'s gestrikt en die zijn duidelijk van de partij in de game. Voordat je met ze aan de slag kunt, moet je eerst je eigen snowboarder aanmaken. Bij de \'Blue-Tomato Customizer\' krijg je de mogelijkheid om van de snowboarder een stoere jongen als ik te maken. Helaas is de keuze gering, en zelf ben ik niet echt geslaagd in het creëren van een hele toffe Egamer. Je wordt vervolgens doorverwezen naar de tutorial van Wolle Nyvelt. Hij legt onder andere de basics uit, maar hij laat ook weten hoe je er voor kunt zorgen dat je ook hele toffe tricks kunt uitvoeren. Grabs, spins en slides zijn de drie belangrijkste vaardigheden uit de trukendoos van Stoked. Helaas wordt er niet goed uitgelegd hoe alles precies moet, want na de tutorial vraag je je nog steeds af hoe je die trick ook alweer moet doen...

Ben je eenmaal klaar met de tutorial, dan ben je geschikt voor de eerste afdaling met je snowboard. Dankzij een helikopter die tot je beschikking staat en die je later – nadat je een licentie hebt verdiend - zelf kunt besturen, krijg je de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende bergtoppen. Elke bergtop heeft zijn eigen collectie challenges, maar je kunt wel tijdens het afdalen naar een andere plek gaan om daar andere challenges te gaan doen. Er zijn drie soorten challenges: eentje waar je één bepaalde truc moet doen, bij de ander moet je twee tricks uitvoeren en bij de derde mag je zelf kiezen wat voor kunstjes je gaat vertonen. Hier mag alles zolang je maar een minimaal aantal punten haalt. Veel meer dan die challenges is er niet. Stoked bestaat dus voornamelijk uit het uitvoeren van die challenges en gewoon lekker van een berg af sjezen. Het spel blijft gelukkig wel levendig door onder andere de aanwezigheid van een online multiplayer. Bij de online multiplayer kun je jouw skills meten met de skills bijvoorbeeld van een Oostenrijker. Qua besturing zit het over het algemeen wel snor, al heb je soms wel last van bepaalde haperingen die je vervolgens maar voor lief moet nemen. Wanneer je de tricks onder de knie hebt, zul je geen last hebben van de besturing. Dat klinkt logisch, maar als je goed weet hoe alles moet, dan kun je het ook goed uitwerken. Bij sommige games is dat namelijk niet het geval. Denk aan games waar je duizend keer de juiste knoppen indrukt, maar dat de game steeds weer de signalen niet goed opvangt.

Naast de online multiplayer zijn er twee andere factoren waarmee Stoked hoge ogen gooit. De omgevingen in Stoked zijn adembenemend. De sneeuw ziet er goed uit, de drawdistance is erg groot en zelfs de sporen waar je hebt gesnowboard zijn te zien. De volgende dag is het natuurlijk weer ondergesneeuwd, maar je krijgt wel het idee dat de wereld van Stoked leeft. Dat komt ook door het veranderen van de weersomstandigheden. De ene dag is het zonnig, de andere dag sneeuwt het enorm. En als het zo hard sneeuwt, komt er daadwerkelijk meer sneeuw op de grond. Kleine toevoegingen kunnen een enorme impact hebben op de kwaliteit van een game. Een minpunt aan de graphics is helaas wel het gebrek aan fatsoenlijke details van je personage. Zo zien de gezichten er nep uit, het lijkt alsof de kleren uit de Humana-bak komen en de animaties komen niet echt super over. Ze bewegen niet soepel en ze vallen op een hele rare manier. Erg jammer.

Het grootste pluspunt van Stoked is de soundtrack. Het hele, hele grote assortiment aan liedjes zorgt ervoor dat er voor eenieder wat leuks tebeluisteren is. Bijna alle genres zijn vertegenwoordigd, dus de hiphoppers en zelfs de jaren \'80-liefhebbers onder ons zullen erg blij zijn met de soundtrack. Geen bekende namen, maar wél aantrekkelijke, onbekende muziek. Met een pijltje naar rechts of links verwissel je al eenvoudig van een nummer. Natuurlijk kun je ook je eigen muziek in de game importeren, wat voor sommigen een zeer fijne toevoeging is. Helaas zijn de voice-overs van de pro-snowboarders nogal irritant. Vooral bij de tutorial, waar Wolle jou met een enorme kutstem uitlacht als je het weer eens verkeerd doet.  Echt motiverend is dat niet te noemen.