Football Manager Live

Al zo’n anderhalfjaar ben ik trainer van een elftal F-jes. Dat doe ik met veel plezier, hoewel ik er met moeite naartoe ga. Weer zo’n vijftien à dertig minuten fietsen, bah. Maar als je daar eenmaal bent en je ziet de vrolijke gezichten van de zesjarigen, besef je dat het toch geweldig is om kinderen te helpen zich te ontwikkelen in het voetbal. Voetbal heeft een plek in mijn hart gekregen, ook het trainerschap is één van de lievelingsaspecten in mijn ‘voetbalcarrière’. Dat hart spreekt dus ook bij voetbalgames, vooral bij Football Manager. Ik moet toegeven, ik heb er al zo’n (volgens mijn Xfire) 250 uur opzitten bij Football Manager 2009. Behoorlijk verslavend dus, daarom kreeg ik dubbele gevoelens bij het ontvangen van Football Manager Live. aan de ene kant moest ik een tijdje kappen met mijn FC Groningen-game (snif), maar aan de andere kant mocht ik wel lekker met Football Manager Live aan de slag. Ik wilde de champagne dus al pakken maar besefte precies op tijd dat het coachen van een team een serieus vak is: dat moet zonder alcohol dus. Water is een geniale vervanger.

Dankzij de titel verraadt Football Manager Live een beetje dat het een online-game is. Het is de online-variant van de zeer succesvolle Football Manager-franchise, die elk jaar opnieuw erg vaak over de toonbank gaat. Dus waarom zou een online-game niet lukken? Door die abonnementskosten kun je ook nog wat extra’s verdienen en de hele wereld kan dan eindelijk laten zien wat voor ‘skills’ ze hebben. Bij aanschaf van Football Manager Live krijg je direct vier maanden een gratis abonnement, iets wat zeer fijn is voor de mensen die twijfelen. Na vier maanden weet je zeker of je voor de game maandelijks wilt betalen of niet. Enfin, laten we het maar eens hebben over de game zelf. Nadat je je hebt geregistreerd, mag je de \'client\' (de game dus) downloaden en vervolgens je eigen team aanmaken. Dat kan op verschillende manieren. Je hebt namelijk een compleet team met spelers nodig en die kun je niet zomaar krijgen. Je kunt gaan scouten (door via het zoekscherm te gaan zoeken) of je kunt de computer je team laten samenstellen. Wat mijn favoriete onderdeel in Football Manager was, is in Football Manager 2009 verdwenen. Een uitgebreid scout-systeem. Je kunt nu spelers vinden door het filter te gebruiken (bijvoorbeeld: moet minimaal een 16 voor afwerken hebben) en de computer zoekt de spelers die dat niveau halen even voor je op. Er zijn geen scouts meer die het voor je doen. Spelers als Klaas-Jan Huntelaar zijn nog wel vergrendeld, omdat je scoutingsniveau nog te laag is, maar daar kom ik later nog op terug. Je moet dus tactisch spelers gaan uitkiezen, ook omdat je te maken hebt met de financiën. Je bent namelijk niet zo rijk als de sjeiks bij Manchester City. Wanneer je team is samengesteld, mag je de naam van je team bedenken en vervolgens de shirtjes ontwerpen. Dan ben je eigenlijk klaar met het maken van je team.

Maar dan moet je ook nog aangeven wanneer je het spel bij voorkeur wilt spelen: in de avond, in de middag, in de nacht of in de ochtend. Op basis van die keuze kiest de game een Football Association, denk bijvoorbeeld aan de ‘Nightly Football Association’. Deze voetbalbonden zorgen ervoor dat je in een competitie komt met teams die op dezelfde tijden spelen als jij. Heel slim geregeld van SI Games, want hiermee heb je geen verplichtingen meer voor het tijdstip dat je wilt spelen. Oké, dan heb je nog wel de verplichting om elke avond aanwezig te zijn… Maar daarvoor heeft SI Games een oplossing bedacht: als je offline bent en je hebt tijdens de periode dat je offline bent een aantal wedstrijden, dan regelt de AI een soort trainer die het team onder zijn hoede neemt en de wedstrijden voor je speelt. Wanneer je weer inlogt, krijg je een wedstrijdverslag in je mailbox. De wedstrijden die je speelt vallen best vies tegen. Ik dacht dat ik de wedstrijden wel eventjes kon winnen, maar ik kreeg helemaal ongelijk. De tegenstanders zijn ook mensen en de meesten hebben zeker een Football Manager-game gespeeld. Ook zij weten hoe ze een goede tactiek in elkaar moet zetten, dus de wedstrijden worden daardoor moeilijker dan ooit. Nog nooit heb ik zo lang gekeken naar en gepuzzeld met mijn tactiek.

Misschien vraag je je wel af waar het online-gevoel is gebleven. Dat is er wel. Naast de voetbalcompetitie zijn er altijd vriendschappelijke competities waaraan je kunt meedoen. Vaak moet je daarvoor wel inschrijfgeld betalen, maar als je de competitie wint krijg je wel even 50% van de prijzenpot. Niet mis dus, want met het geld kun je weer spelers kopen. En óf je veel spelers kunt kopen. In de chat worden er talloze berichtjes geplaatst door managers die spelers kwijt willen. Ook wordt je mailbox helemaal volgespamd door wanhopige managers. Soms komen er zeer aardige spelers voorbij, zo heb ik een groeibriljantje in mijn team welke ik voor een schijntje heb kunnen krijgen. De voetbalwereld leeft hier echt enorm. Elk minuut gebeurt er wel wat op de server, en elke minuut kun je een wedstrijd tegen iemand spelen. Wat dat betreft is SI Games er zeker in geslaagd om een actieve online-game te maken.

Om even duidelijk te maken: qua inhoud is Football Manager Live haast niet te vergelijken met Football Manager. Qua matchengine wel, maar voor de rest is het behoorlijk anders. Dat komt omdat de AI bijna niet meer aanwezig is. In Football Manager werd de voetbalwereld bepaald door de computer en door jou. Hier in Live wordt alles door iedereen bepaald. Het spel is dan ook veel uitgebreider, want je hebt nu écht alles onder controle. Stadions bouwen, financiën beheren en nog veel meer. Een hele unieke feature is het skillssysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat je in het begin maar een beperkt aantal mogelijkheden hebt bij de scouting, coachen en de tactiek. Om verder te komen, moet je de vaardigheid die je wilt verbeteren (bijvoorbeeld Coaching level 2, er zijn 5 levels) naar een balk slepen en het duurt een paar uur tot je die skill hebt geleerd. Wat mij betreft is dat jammer: zo haal je het FM-gevoel een beetje weg. Nu word je beter door een paar keer wat dingen naar een balk te slepen en zo haal je de uitdaging eraf. Nu gaat het erom wie de meeste skills leert, en niet om wie het meest creatief is met zijn tactiek. Natuurlijk kan ik ook de enige zijn die deze mening heeft, want er zijn vast wel mensen die dit systeem erg fijn vinden.