NBA 2K10

Basketbal, dat was een sport die ik vroeger erg graag deed. Michael Jordan, hij was mijn idool. Ondanks mijn lengte was ik geen slechte basketballer in ons team. Helaas is de liefde een beetje verdwenen en heeft mijn hart inmiddels plaatsgemaakt voor voetbal. Maar basketbal, daar heb ik nog steeds een zwak voor. Vooral basketbalgames doen \'t goed bij mij. De NBA 2K- en de NBA Live-franchises zijn de twee toonaangevende basketbalfranchises op dit moment. De NBA 2K-franchise bestaat inmiddels tien jaar. Deeltje tien is zojuist in de winkelrekken verschenen en alle basketbalfans moeten gaan kiezen tussen NBA Live 10 van EA Sports en NBA 2K10 van 2K Sports. De concurrentiestrijd is enorm, aangezien geen één van de genoemde titels de laatste jaren er duidelijk bovenuit steekt. Misschien is dat dit jaar wel het geval? Ja, dat is nog de vraag...

Als je aan NBA 2K10 denkt, dan denk je aan een lekker potje basketballen op je console. De toevoeging van NBA Today is dankzij dat – in mijn ogen – feitje van ongekende waarde. Waarom? Nou, dat zal ik je eens vertellen. NBA Today zorgt ervoor dat iedere, maar ook iedere dag, de statistieken, de vorm van de spelers en zelfs het commentaar worden aangepast. Moeten de Lakers tegen de Wizards spelen vanavond? Mooi, dan kun je snel een quick game starten en dié wedstrijd spelen. Uiteraard met de meest recente statistieken en vormupdates, dus je bent eigenlijk een echte wedstrijd aan het spelen. Tevens komen tijdens het spelen van de wedstrijd vele andere statistieken langs, zoals het wedstrijdschema van het team, spelersinformatie en nog veel meer. Dit soort dingen creëren een aangename sfeer in NBA 2K10. Bij basketbal hoort actie en een heerlijk sfeertje, en dat is nou net wat NBA 2K10 heeft. Dat heerlijke sfeertje is vooral te danken aan de toevoeging van NBA Today.

Dat is pas met de deur in huis vallen, door meteen een groot pluspunt van NBA 2K10 te noemen. Gelukkig is dat niet het enige pluspunt (maar er zijn helaas ook minpunten); er zijn veel meer pluspunten aanwezig. Denk aan het groot aantal gamemodes, een erg fijne online multiplayer die haast lagfree speelt en natuurlijk ook de My Player-mode. Deze mode kun je, zoals je het misschien al vermoedt, het best vergelijken met de \'Be a Pro-mode\' van FIFA. Ook hier kun je een eigen spelertje aanmaken, een rugnummer en een positie geven. Mijn talentje was 1,80 meter lang, maar ter compensatie van die kleine lengte een snelheid vanjewelste (in potentie dan hè) en mijn afwerking was ook van nette kwaliteit. Vervolgens kom je bij het hoofdmenu terecht waar je van alles kunt doen. Naar je coach luisteren, een wedstrijd spelen (je speelt in het begin bij de lokale club), even lekker die basketballen in het net proberen te gooien of gaan trainen. Het succesvol uitvoeren van trainingen zorgt voor skillpoints, die vervolgens jouw speler verbeteren. Het uiteindelijke doel is natuurlijk een basisplek in een NBA-team. Het leuke hieraan is dus dat je niet als talent gelijk begint bij een NBA-team, maar dat je daadwerkelijk ontdekt moet worden. Je moet keihard werken om de top te bereiken, net als in het echt dus.

Goed, het belangrijkste van het spel: de gameplay. De NBA 2K-franchise staat bekend om haar soepele, vloeiende besturing en ook in deze versie is er zeker sprake van een vloeiende gameplay. Grote foute zijn niet te ontdekken. Al zijn er wel wat minpunten. Niet altijd loopt een speler bepaald soepel en soms zelfs houterig. Vooral bij de My Player-mode laat de besturing te wensen over. Vooral bij de trainingen zul je vaak ruzie krijgen met je controller. Ook de A.I. is in sommige gevallen niet echt wakker. Spelers die laat reageren, spelers die niet dekken en nog meer andere domme fouten worden er gemaakt in een wedstrijd. Helaas is Visual Concepts er niet echt in geslaagd om alle puntjes op de i te zetten. Waar Visual Concepts wel de puntjes op de i heeft gezet, is bij de graphics. Je kunt de haartjes van de spelers nagenoeg tellen, wat een details zeg. Soms lijkt het net echt! De toeschouwers, de wisselspelers, de scheidsrechters, de cheerleaders en ook de coaches zijn tevens ook in fraai detail gemaakt. Vooral de animaties van de toeschouwers zijn formidabel. Klasse.

De online multiplayer is een apart verhaal. Toen ik de game net binnenkreeg, leek er veel aan de hand te zijn met de multiplayer. Mensen die ineens weggaan, het falen in het zoeken van nieuwe games en ook best wat lag. De afgelopen dagen zijn deze trammelanten echter zo goed als verdwenen. Het is alleen nog hopen dat het zo blijft. Ik ga daarvan uit, dus je kunt me erop vertrouwen dat de online multiplayer dik in orde is. Je hebt keuze uit veel verschillende modes, de matchmaking zit in ieder geval goed in elkaar om je lievelings gamemode te spelen tegen een andere liefhebber van die specifieke gamemode. En het belangrijkste: het is lagfree.