Championship Manager 2010

Je kunt alles zeggen over de Championship Manager-reeks, maar dat het de laatste tijd niet goed ging kun je zien als een feit. Sinds ontwikkelaar Sports Interactive haar wegen heeft gescheiden met Eidos is Championship Manager geen top franchise meer. Dat komt ten eerste omdat Sports Interactive met Football Manager een juweeltje van een franchise in huis heeft; en ten tweede, dat Eidos geen getalenteerde ontwikkelaar heeft gevonden om de volgende Championship Manager\'s te maken. Met Championship Manager 2010 wil Eidos echter een stijgende lijn zien; Beautiful Game Studios kreeg maar liefst twee jaar de tijd om de reeks een nieuw leven te geven. Ik had me eigenlijk best wel verheugd op Championship Manager 2010. Je verwacht namelijk niet dat het nieuwste deel een grotere verbetering is in vergelijking met de voorgaande delen. Maar als je weet dat Eidos én Beautiful Game Studios ongelofelijk veel tijd in deze game heeft gestoken, ga je toch twijfelen. Je voelt \'m al aankomen, hè?

Als diehard Football Manager-fan ga je toch met enig tegenzin het doosje openen. Maar dan zie je toch wel iets leuks: een kladbok met een potloodje. Natuurlijk is dat voor de Arsène Wenger onder ons een hele belangrijke toevoeging. Zonder kladblok en potlood ben je nergens als je een tactiek wil bedenken of juist wil gaan wijzigen. Naast het kladblokje en het potloodje krijg je een voucher met een key voor Championship Manager Season Live. Denk dan niet aan Football Manager Live – de online-variant van Football Manager – maar aan FIFA Live Season (ze hebben de twee woorden omgedraaid, inderdaad). Tegen betaling kun je doorgaan met het spelen van \'CM Season Live\'. Stel dat Liverpool in februari 2010 op de 2e plek staat, en je zit daar op een mooie 14 februari met je luie reet op de stoel en wil een nieuwe game beginnen. Met behulp van \'CM Season Live\' kun je dan vanaf dat punt beginnen en ervoor zorgen dat Liverpool toch nog eerste wordt. De transfers, blessures en wedstrijden van de voorgaande tijd zijn dan helemaal up-to-date. Een aardige toevoeging, maar meer dan dat is het niet.

Maar goed, als grote Ajax-fan ben ik uiteraard begonnen met Ajax. Je kunt ervoor kiezen om zonder de zomertransfers of mét de transfers te beginnen. Dus mocht je die Demy de Zeeuw een kutaankoop te vinden, grijp hier je kans; je krijgt het hier wél ongedaan. Eke Bosman (ja, dat is mijn naam), de nieuwste manager van Ajax, wauw. Er gaan hier mooie dingen gebeuren. Champions League? Makkie. Ik krijg een persoonlijk bericht van de voorzitter en ga vervolgens aan de slag met het uitgebreide tactieksysteem. Je tactiek kun je ongelofelijk goed veranderen, je kunt zelfs een vrije trap en een hoekschop \'ontwerpen\'. Waar staan de mannetjes? Waar gaan ze heen? Zo is het leuk om je eigen hand in het tactiek tijdens een wedstrijd te zien. Voor de rest zijn de opties vrijwel hetzelfde als bij Football Manager, dus zo veel verandering is er ook weer niet. Een ander systeem dat erg anders is dan bij Football Manager, is het scoutsysteem. Je krijgt een wereldkaartje te zien, vervolgens kies je een gebied waar je je scouts op wil afsturen (je kunt niet kiezen wélke scout je wil gebruiken) en dan ben je klaar. Helaas kun je de scout niet vragen op welke attributen hij moet letten, wat bij Football Manager wél aanwezig is. Daardoor is het scoutsysteem in Championship Maanger niet erg uitgebreid en dat is jammer. Misschien is het juist voor de casual gamer een handige en simpele toevoeging.

Goed, je hebt je talentjes gescout en je hebt ze ook nog eens gekocht. Je wil ze aan het werk zien bij je club. Dat kan natuurlijk, want er moeten uiteraard wedstrijden gespeeld worden. Net als bij Football Manager (ja, het vergelijken gaat door) heeft Championship Manager een 3D-matchengine. Helaas is de matchengine in deze game niet echt vlekkeloos uitgewerkt. Het komt nep en onvertrouwd over, waardoor je al snel naar de 2D-matchengine overschakelt. De animaties lopen niet echt vlekkeloos, en het ziet er tenslotte niet zo netjes uitgewerkt uit. Voordat je aan de wedstrijd begint, kun je nog even een peptalk houden en hopen dat de spelers 110% inzet gaan geven. In de rust doe je hetzelfde, alleen kun je dan uiteraard ook boos worden wanneer je team slecht speelt. Datzelfde geldt voor de afloop, natuurlijk. Wanneer je klaar bent met de wedstrijd, ga je terug naar het menu en kun je nog de Prozone-functie gebruiken. Wat je kent van de analyses op TV (die lijnen en de uitleg waarom het fout ging), krijg je ook in de game. Zo laat de computer zien wat er precies misgaat en wat de fouten in je tactiek zijn. Zo kun je naarmate je steeds vaker speelt, doorkrijgen hoe je een nagenoeg perfecte tactiek kunt creëren. De Prozone-feature is dan ook een heerlijke, handige, fijne, nieuwe feature waar menig manager blij mee zal zijn.