Puzzle Quest: Challenge of the Warlords (delete)

Aan het verhaal is niet gesleuteld. Er komen van alle kanten van de wereld vreemde volken naar de ooit zo vredige dorpjes toe. Grotten zitten vol reusachtige spinnen en ratten, dorpjes worden belaagd door wandelende lijken, het is eigenlijk het standaard fantasy RPG verhaaltje. Wel krijg je een aantal keuzes voorgeschoteld die bepalen hoe je spel verloopt. De keuzes zijn misschien niet van het niveau Mass Effect, maar het is een zeer leuke factor. Ook leuk is dat er tal van side-quests zijn en je sommige dieren die je verslaat kunt gebruiken als ‘mount’. Dit wil zeggen dat je extra vaardigheden krijgt afhankelijk van het dier waar je op zit. Naast skills zorgt dit ook voor warme billen en we weten allemaal dat dat een gigantische voorsprong op je vijanden kan geven...

Helaas is er op grafisch vlak ook niets veranderd. Het ziet er allemaal echt uit alsof ze de PSP versie tot groot formaat hebben opgeblazen. Hierdoor worden alle menu’s en de wereldkaart heel flets en gaat de magie die het op klein formaat heeft enigszins verloren. Het had in ieder geval iets scherper gemaakt kunnen worden en een rijker kleurenpalet kunnen krijgen. Nu ziet het er een beetje uit als een inkoppertje. Ook tijdens de gevechten is alles nog hetzelfde. Geen 3d kristallen of mooie, gedetailleerde skulls; alles is gewoon gekopieerd.

Gelukkig haal je een spel als dit niet in huis voor de graphics, maar voor de gameplay. Dit zit gewoon helemaal goed. Het concept van RPG meets puzzle was een grote gok, welke uiteindelijk heel erg vermakelijk bleek. Ook aan dit punt is niet gesleuteld en daar mogen we dankbaar voor zijn. Het lijkt heel simpel, maar al snel kom je erachter dat het moeilijker is dan het lijkt. Verliezen kan gelukkig niet, want je zal veel rondes gaan verliezen, maar zelfs bij verlies verdien je experience waardoor je het gewoon iets sterker opnieuw kan proberen. Af en toe krijgt de tegenstander wel een aantal oneerlijke combo’s, maar dat kan natuurlijk ook aan je eigen onoplettendheid liggen. Zie je een grote combo over het hoofd, je vijand pakt hem dan wel en straft je er ook meteen voor. Hierdoor blijf je spelen. Je weet dat het allemaal haalbaar is, dus wil je het ook gewoon halen. Als dat skelet eindelijk in stukken ligt waar hij hoort denk je vaak “ach, nog een vijand en dan gaat ie uit”…dit kan soms de hele nacht doorgaan.

Bij een leuk spel hoort natuurlijk leuke muziek. Tijdens de gevechten krijg je redelijk simpele maar goed passende muziek te horen. Het moet niet te lang herhaald worden anders gaat het op je zenuwen werken. Misschien dachten de makers dit ook, want na een minuut stopt de muziek halsoverkop om niet meer terug te keren. Een vreemde fout, alsof het bandje afgelopen is en de muzieksmurf te lui is een nieuwe er in te stoppen. De geluidseffecten werken wel, maar zijn ook niet bijzonder. Mijn advies is om lekker het geluid van de TV af te zetten en uit je eigen collectie een lekker muziekje er bij op te zetten.