Let's Make A Soccer Team!

Let\'s Make A Soccer Team! is de erg positief klinkende nieuwe voetbalmanager van Sega. Sega wil met deze game de saaie menuutjes van andere games vervangen en een game aanbieden die voor iedereen interessant is, dit door andere elementen dan alleen strategie op het veld in de game te introduceren. Je bent dus niet constant bezig met opstellingen, training, transfers en andere bezigheden die met de spelers te maken hebben, maar je bent meteen ook de financieel directeur. Je mag dus ticketprijzen bepalen om geld te verdienen en bijvoorbeeld merchandise verkopen. Om een meer persoonlijk element in te voeren is het mogelijk om persconferenties te houden of gesprekken te hebben met spelers en ander personeel om te overleggen over wat het beste is voor de club. Deze toevoegingen zijn in principe leuk voor mensen die niet diehard voetbalfan zijn. In principe. Ware het niet dat de game gemaakt is als een kaartenhuis dat op het punt staat in elkaar te storten.

Laten we maar beginnen met het belangrijkste deel van de game: de voetbalwedstrijden. Er zijn twee manieren om deze te bekijken, namelijk in 3D of vanaf een bovenaanzicht met kleurige bewegende stipjes. In 3D zijn de wedstrijden qua graphics ongeveer vergelijkbaar met een FIFA-game van zes jaar geleden. De animaties zien er werkelijk dramatisch uit om nog maar niet te beginnen over de commentator die ongeveer tien verschillende zinnen uit weet te spreken. Maar goed, het gaat hier om een managergame dus de graphics zijn niet echt belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de mogelijkheid om spelers te wisselen tijdens de wedstrijd en dan is het toch een beetje vreemd dat nou juist die optie uit het spel ontbreekt. Het is wel mogelijk om tijdens de rust te wisselen, maar tijdens de wedstrijd zelf is het, ook bij blessures, niet mogelijk om te wisselen. Als je van een bovenaanzicht naar de wedstrijd kijkt is het overigens ook in de rust niet mogelijk om spelers te wisselen. Wat mij betreft kan een voetbalsim die deze mogelijkheid niet ondersteunt al meteen geen voldoende meer verwachten. Een voetbalsimulatie zonder wissels is gewoon geen simulatie.

Maar dan hebben we een groot deel van de game natuurlijk nog niet besproken. Ook tussen de wedstrijden in is er genoeg te regelen, van opstellingen tot het zoeken naar nieuwe spelers en het onderhouden van het jeugdteam. Het deel van de game waar je de strategie voor de wedstrijden bepaald is niet heel uitgebreid, maar zit in ieder geval vrij degelijk in elkaar. Het is makkelijk om opstellingen te wijzigen, spelers te wisselen en statistieken te bekijken. Helaas is dat de enige optie in de game die echt goed in elkaar zit. Bij bijna alle andere mogelijkheden lijkt het of de developers er gewoon niet genoeg over hebben nagedacht. Zo kan je een scout bijvoorbeeld niet aan het werk zetten om een keeper of een verdediger te vinden. Jij moet zelf een speler uit een lijst selecteren die je wilt hebben en dan gaat de scout proberen die speler naar jouw team te krijgen. Misschien ligt het aan mij, maar ik vraag me dan af waar ik in godsnaam die scout voor betaal. Een ander voorbeeld van een onhandige optie is de training. Je kan in een schema precies aangeven wat je wanneer met je spelers wilt trainen. Je kan ook aan bepaalde spelers een persoonlijke training aanwijzen om bijvoorbeeld het aanvallen of het verdedigen te trainen. Zelfs gespecialiseerde trainingen zoals aanvallen over de flanken zijn beschikbaar. Heel leuk en aardig, maar als ik zo\'n planning opgeef wil ik niet elke week nog op een knop hoeven te drukken om de training te laten beginnen. Dit soort omslachtige dingen maken de game een stuk minder plezierig om te spelen.

Wat overigens het nut is van opstellingen en trainingen is compleet onduidelijk. Natuurlijk zegt het spel dat de statistieken van je spelers verbeteren, maar in de wedstrijden merk je hier vervolgens niks van. Het is natuurlijk logisch dat je spelers na één training niet ineens allemaal in Ronaldinho veranderen, maar zelfs van verschillende opstellingen merk je eigenlijk niets. Om te testen of opstellingen nou belangrijk zijn of niet heb ik vijf wedstrijden achter elkaar niks aan mijn opstelling veranderd. Ik verloor vervolgens geen enkele wedstrijd. De laatste wedstrijd, die ik met een geblesseerde aanvaller op het veld speelde, won ik zelfs met 2-1. Misschien straal ik de console gewoon in met positieve energie, maar ik vermoed dat mijn winnen iets meer te maken heeft met het feit dat de game óf veel te makkelijk is óf niet of nauwelijks luistert naar je beslissingen.

Dan zijn er nog opties zoals het bepalen van de prijs van de kaartjes en het aantal seizoenskaarten dat je wilt verkopen. Dit had interessant kunnen zijn ware het niet dat het spel eigenlijk meteen aangeeft hoe het voor je zal uitpakken als je een bepaalde instelling verandert. Als je bijvoorbeeld het aantal seizoenskaarten verhoogt vanaf de standaardinstelling staat er al meteen in beeld dat deze dan waarschijnlijk niet uitverkocht zullen raken. Als je dit dan vervolgens toch doorvoert blijkt er precies te gebeuren wat het spel al had voorspeld. Op zo\'n manier is het maken van dit soort beslissingen compleet nutteloos. Het spel vertelt je wat de beste manier is om dit soort zaken te regelen en jij hoeft alleen nog maar op OK te drukken.

Soms krijg je na wedstrijden een persconferentie. Wat dit over het algemeen inhoudt is dat je één vraag krijgt van een reporter en dat je dan uit drie antwoorden degene mag kiezen die naar jouw mening het beste is. Of deze keuze ooit enig effect zal hebben in de game is compleet onduidelijk, ik heb er in ieder geval niks van gemerkt. Zelfs de game zelf zegt niet even wat het nut is van dit soort opties.

Ten slotte nog een korte opmerking over de muziek in de game. In sommige menu\'s is deze namelijk best tof; meestal hoor je een relaxed achtergronddeuntje dat de game niet misstaat. Maar tijdens de wedstrijden krijg je soms elektronummers om je oren waar je duizelig van wordt. Let\'s Make A Soccer Team! heeft grotere problemen, maar Sega had ook nog wel wat meer aandacht mogen besteden aan de muziek in het spel.