Jaws Unleashed

Nadat we in de film Jaws aan de kant van de mensen stonden die tegen de haai vechten is het in Jaws Unleashed precies andersom. De speler bestuurt de haai die dood en verderf moet zaaien op Amity Island. Dit klinkt misschien als een hartstikke leuk spelconcept, maar schijn bedriegt.

De besturing van de game is werkelijk afschuwelijk. Ten eerste is het draaien van de haai niet bepaald de makkelijkste opdracht in de game. Vaak werkt de camera tegen of voelt het alsof je een betonblok door de oceaan probeert te manoeuvreren. Bovendien wil het nog wel eens gebeuren dat je ergens vast komt te zitten door een onzichtbare muur of omdat de haai niet achteruit kan. Dit betekent dat als je vooruit een hoekje in zwemt je op de vreemdste manieren moet proberen te draaien omdat je niet even achteruit de hoek uit kan. Aanvallen doe je met de R- en L-knoppen. Jaws heeft een aantal basisaanvallen zoals bijten en slaan met de staart. Later leer je nog een aantal nieuwe moves, die je kan gebruiken met combinaties van de schouderknoppen, maar deze heb je eigenlijk bijna nooit nodig omdat de standaardbewegingen voldoen voor alles wat de game van je vraagt. Als je aangevallen wordt is het altijd moeilijk te zien waarvandaan het gevaar dan komt. Vaak wordt je van achteren beschoten maar zie je daar niks van. Ook hier werkt de camera behoorlijk tegen.

Net als een echte haai zal Jaws honger krijgen en daarom is het noodzakelijk om op andere vissen te jagen om je hongermeter op peil te houden. Bovendien krijg je meer health van het eten van andere zeewezens. Om eten en andere objectieven te vinden kan je je zogenaamde \'shark vision\' aanzetten. Als dit aan staat beginnen dingen als eten, mensen en dingen die je nodig hebt in missies te gloeien.

De game is opgebouwd als een free-roaming game. Je hebt, na de tutorial voltooid te hebben, een behoorlijk grote map rond een eiland tot je beschikking waar je vrij in rond kunt zwemmen. De map is echter behoorlijk eentonig dus echt heel veel merk je er niet van dat de wereld toch best groot is. Door het water verspreid zijn side missions te vinden die je dingen laten doen zoals binnen een bepaald aantal seconden een boot te laten zinken. Dit is heel even leuk, maar wordt al gauw eentonig omdat er niet echt originele doelen worden gesteld. Dit is sowieso één van de grootste problemen van de game. Ook in het verhaal zit absoluut geen afwisseling. In elke missie gaat het erom dat je iets kapot maakt en dat je daardoor weer verder kan. Dit begint al in de tutorial waar je uit je gevangenschap moet ontsnappen. Hierin gebeurt het minstens drie keer dat je door glas heen breekt en vervolgens een cutscene te zien krijgt waar er ineens een grote vloedgolf tevoorschijn komt met jou er achteraan.

Ook in latere missies is bijna je enige doel om dingen te vernietigen. Er is namelijk één of ander bedrijf op het eiland dat allemaal hele enge dingen doet (het is onduidelijk wat) en daarom moet jij alles van hen kapot maken. Dit doe je meestal door ergens een explosief of giftig kistje op te pakken en die ergens anders los te laten. Ook gebeurt het vaak dat je een pier moet neerhalen. Hier moet je dan eindeloos op inbeuken tot het hout het eindelijk begeeft. Dit is vaak behoorlijk vreemd, aangezien je op sommige dingen enorm lang moet beuken totdat er eindelijk iets gebeurt. Het is me meerdere malen gebeurd dat ik dingen aan het bijten en slaan was en toen dacht dat ik iets verkeerd deed, maar het gewoon bleek dat ik nog langer moest volhouden. Duidelijkheid is sowieso niet het sterkste punt van het spel. Om een voorbeeld te geven: in de tutorial moet je zien te ontsnappen uit je hok. Het is ongeveer voor de enige keer in de game dat je niet gewoon door de deur heen kan beuken, dus moet je een andere oplossing vinden. Als hint krijg je een id-kaartlezer te zien. Na vijf minuten op zoek te zijn geweest naar een kaart kwam er dan eindelijk in beeld dat ik een wetenschapper moest vastpakken en die voor de kaartlezer moest houden. Dit soort dingen zijn soms erg onlogisch en het duurt dan dus enkele minuten voordat er een fatsoenlijke tip in beeld komt. Al met al zit er dus noch diepgang in het verhaal, noch in de gameplay. Dit zorgt ervoor dat de game na een uur of twee al begint te vervelen en soms erg frustrerend, of eigenlijk gewoon ronduit irritant wordt.

Met missies kan je punten verdienen die je vervolgens kan investeren in het verbeteren van je haai. Dit had voor een opbouwende lijn in het spel kunnen zorgen, maar helaas weet het spel ook dit aspect niet fatsoenlijk neer te zetten. Van de vooruitgang in je haai merk je bijzonder weinig en zoals eerder gezegd gebruik je je nieuwe moves bijna nooit.

De omgeving waar je doorheen zwemt ziet er redelijk uit. Er zwemmen best wat beesten rond in de zee en de zwembewegingen van je haai zijn goed. Helaas is de framerate bijzonder onstabiel en is het nogal mistig in het water; je ziet maar heel kort vooruit. Boven water ziet alles er overigens een stuk dramatischer uit. Het is ronduit lachwekkend om mensen van het strand af te zien rennen met een soort spastische bewegingen. Nog leuker is het als ze met zijn allen tegen een onzichtbare barrière oplopen en dus gewoon stilstaand rennen. Het geluid in de game is bijzonder cheap. Mensen gillen altijd op dezelfde manier, de muziek is op zich best prima, maar komt soms op de raarste momenten tevoorschijn. Zo kan het gebeuren dat er ineens een heel spannend muziekje inzet als je even een visje eet om je honger te stillen. Dit ziet de game blijkbaar als iets heel bijzonders en de muziek die er dan bij komt past totaal niet. De voice-acting is ongeveer net zo erg als een Duits nagesynchroniseerde pornofilm. Het lijkt wel of de makers van deze game een aantal mensen met een tientje van straat hebben gelokt om even snel wat in te spreken.