MotoGP '06

Net als we elk jaar weer een nieuwe FIFA of een nieuwe Madden kunnen verwachten is er ook aan het eind van elk jaar weer een nieuwe MotoGP-game. De coureurs worden een beetje geüpdate, de graphics zijn weer iets mooier en de banen weer iets realistischer nagemaakt. Ook dit jaar is dat weer het geval, met de uitzondering dat de game nu voor het eerst zijn opwachting maakt op de Xbox 360. Van de graphics mogen dus mooie dingen verwacht worden.

De gameplay in MotoGP is erg realistisch, maar blijft gelukkig wel hartstikke leuk. Hoewel het even duurt om te wennen aan de realistische besturing, is het uiteindelijk een feest om succesvol bochten te maken. Waar een game als Gran Turismo 4 wel slaagt in het creëren van realisme maar niet in het daadwerkelijk vermaken van de speler, is dat hier absoluut niet het geval. De game wordt van al dit realisme absoluut niet saaier. Hier moet overigens wel opgemerkt worden dat niet alles 100% klopt. Je kan bijvoorbeeld met je motor gewoon tegen anderen aanbotsen en alleen in heel extreme gevallen zul je op de grond vallen. Meestal kijken de coureurs elkaar even boos aan en rijden ze vrolijk weer verder.

Als je de game begint kan je een eigen coureur aanmaken en dan vervolgens beginnen met een GP. Bij het aanmaken van een coureur kan je wel wat kleine dingetjes aanpassen, maar veel meer dan de kleur van je helm, je pak en je motor zit er eigenlijk niet in. Als je eenmaal een Grand Prix seizoen hebt gestart kun je eerst een aantal oefenrondjes op het parcours doen, je kan je kwalificeren om een betere startpositie te krijgen en je kan challenges uitvoeren waarin je bijvoorbeeld een moeilijk deel van het circuit binnen een bepaalde tijd moet doen of waarin je binnen een bepaalde tijd het hele circuit moet rijden. Door deze challenges succesvol af te sluiten of door races te winnen krijg je een soort experience points waarmee je je motor beter kan maken in één van de vier belangrijkste eigenschappen: bochten, remmen, accelereren en topsnelheid. Vervolgens kan de echte race op één van de 17 GP-tracks beginnen.

De game kan ingesteld worden op drie moeilijkheidsgraden: rookie, pro en champion. Rookie is voor de echte beginners. Op deze moeilijkheid zal je al gauw races winnen en kan je zonder jezelf voor een wedstrijd te kwalificeren makkelijk alsnog alle races met afstand winnen. Pro is al een stuk moeilijker en champion is vooral voor mensen die de game al een tijdje spelen of die de serie kennen. Eigenlijk is vooral die laatste moeilijkheidsgraad een echte uitdaging waar je totaal geen fouten meer mag maken. Als je eenmaal een seizoen hebt gewonnen op champion-niveau wordt er nog een vierde, haast onmogelijk moeilijk niveau geunlocked: legend.

De 17 grand prix tracks zijn niet de enige circuits die in de game aanwezig zijn. Er zijn ook nog 17 fictieve \'extreme\' tracks aanwezig die in tegenstelling tot de technisch moeilijkere grand prix circuits wat sneller en spannender zijn. Deze parcoursen kan je rijden met motoren van 600, 1000 of 1200cc. Hoe krachtiger de motor hoe moeilijker de track uiteraard wordt. Er zijn ook tal van motoren te unlocken die niet zoveel van elkaar verschillen, maar toch leuk zijn om te hebben. Ook zijn er nog andere dingen te unlocken, waaronder reversed tracks en nieuwe coureurs.