Monster House
Het echte avontuur begint als je eenmaal op een originele manier het huis binnengetreden bent. Je speelt als een van de characters en je moet op zoek gaan naar de andere twee die op een vreemde manier ineens verdwenen zijn. Je merkt al snel dat de geruchten over het huis wel waar zijn, want je hebt inderdaad niet te maken met een doodnormaal rijtjeshuis op de hoek van de straat. Nee, dit huis is anders. Anders als in dat je aangevallen wordt door stoelen, verwarmingskachels, tv’s, lampen e.d. Jouw avontuur zal je vervolgens door negen hoofdstukken leiden die allemaal het verhaal van de film volgen. Ieder hoofdstuk is het weer aan jou de taak om kamers in het huis te ontdoen van vijanden. Lukt je dat, dan kan je eens rustig om je heen kijken, op zoek naar items die je wellicht kan gebruiken om jouw avontuur voort te zetten. Items als sleutels en gereedschappen zorgen ervoor dat je deuren kan openen die voorheen gesloten waren, zo zoek je je weg naar je vrienden en uiteindelijk ook uit het huis.
In het spel zelf wissel je wel tussen de drie hoofdpersonen. Dit is een welkome afwisseling omdat iedere character weer een andere unieke aanval heeft om vijanden te lijf te gaan. DJ kan gebruik maken van zijn waterpistool en een camera, Chowder kan vijanden van zich afslaan met ook een waterpistool en tevens waterballonnen. Ook Jenny is uitgerust met een waterpistool en haar eigen springtouw om zich een weg te banen door de kamers vol vijanden. Het battle-systeem is heel makkelijk te begrijpen, met de X-knop vuur je je waterpistool af en als je zonder water komt te zitten dan gebruik je het driehoek-knopje om bij te vullen. De R1-knop is een extra aanval-optie en uiteindelijk gebruik je nog het vierkant-knopje om dus jouw speciale aanval te gebruiken. Het battle-systeem heeft zelf een automatisch lock-on systeem voor de vijanden die het dichtst bij je komen dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.