Sensible Soccer 2006

Zo\'n veertien jaar geleden verscheen er al een spel genaamd Sensible Soccer. Het was een groot succes vanwege de eenvoudige gameplay, vele keuzes in teams en de toen aparte graphics. Nu is developer Codemasters terug met Sensible Soccer en hopelijk spreekt het spel, net als toen in de jaren \'90, veel verschillende gamers aan.

In het rijtje van voetbalgames staan natuurlijk de grote namen als FIFA en Pro Evolution Soccer. Waar we de FIFA en Pro Evolution Soccer games vooral van kennen zijn de realitische graphics en de precieze besturing. Voor een beginnend gamer kan een spel als FIFA dus nog best pittig en ontoegankelijk zijn. Sensible Soccer 2006 daarentegen heeft zo\'n eenvoudige gameplay dat ook mensen die nooit voetbal gerelateerde games spelen best wel eens een goal kunnen scoren.

Met de linker analoge stick kun je over het veld lopen, hou je de R-shoulderbutton in dan kun je vaart maken. Met de X-knop geef je de bal door aan een andere speler en als je dan uiteindelijk je goal wilt gaan maken dan kan je schieten met de O-knop. De O-knop dient tevens voor allerhande trucjes die we wel kennen van voetballers zoals tackelen, slidings e.d. De pijlen die je op het veld zal zien verschijnen, geven aan welke richting de bal opgeschoten zal worden. Zo kun je dus een aanval voorbereiden die hopelijk tot het winnende goal zal leiden. De pijlen kan je zelf besturen met je analoge stick en ik heb toch wel gemerkt dat dit richten wel van belang is want voor je het weet heeft je tegenstander de bal onderschept en moet je terug in verdedigingspositie.

Niet alleen de gameplay is vrij eenvoudig opgezet, ook de graphics zijn eenvoudig maar dat maakt het niet minder leuk. De eerste Sensible Soccer game had karikaturen ingezet als spelers op het veld en dit is ook weer terug te vinden in deze game. Jouw elftal bestaat uit spelers met enorme hoofden en dit valt vooral op als er een closeup gemaakt wordt vanwege bijv. een overtreding of een doelpunt. De cell-shading van de graphics maakt dat het spel een speels karakter krijgt en toegankelijker wordt voor gamers die bijv. gewoon een avondje willen voetballen en verder niets.