Final Fantasy VI Advance

In opvolging van Final Fantasy I & II: Dawn of Souls, Final Fantasy IV en V op de Gameboy Advance is ook het zesde deel van de Final Fantasy-reeks op de GBA overgebracht. Het zesde deel dat bekend werd als Final Fantasy III in Amerika was een \'systemseller\' voor de Super Nintendo. In die tijd waren de graphics en de gameplay van het spel overweldigend. Vandaag de dag zijn deze aspecten van het spel natuurlijk verouderd en dus is het de vraag of het spel nu nog steeds zo weet te boeien als jaren geleden.

Het verhaal van Final Fantasy VI Advance kent wellicht wat meer diepgang dan de voorgangers. De Gesthalian Empire heeft een succesvolle machtsgreep uitgevoerd en daardoor ligt bijna de hele wereld in de handen van drie prominente leiders. De Gesthalian Empire vergaart kracht door gebruik te maken van technologie en magie (Magitek). Met behulp van deze Magitek hoopt de Gesthalian Empire uiteindelijk de gehele wereld over te nemen. Gelukkig voor ons (en natuurlijk de bewoners van de FF VI-wereld) zijn er \'The Returners\' die zich niet zomaar over geven. The Returners zijn de helden van het verhaal en zullen er alles aandoen om de grootste vijand genaamd \'Kefka\' te stoppen.

Het verhaal wordt verteld door enkele cutscènes en wat lappen tekst. Dit is niets nieuws en zijn we ook gewend van de FF-spellen. In vergelijking met de SNES-versie van FF VI zijn er wat kleine veranderingen aangebracht in de tekst, maar niets is hierin echt noemenswaardig. In het menu kun je wel persoonlijke settings aanbrengen waarin je de tekst tijdens cutscènes wat sneller (of langzamer) kan laten lopen. Dit zal je heel wat tijd besparen.

FF VI is natuurlijk een port van het SNES-spel van jaren geleden. Om de titel nu nog steeds een beetje interessant te houden voor de gamers zijn er enkele wijzigingen in aangebracht. Er zijn enkele \'bugs\' gemaakt; de gevechten lopen sneller door en daarmee doel ik vooral op de laadtijden voordat een character weer een aanval uit kan voeren. Ook zijn er nieuwe \'espers\' aan het spel toegevoegd. Deze espers kun je zien als de huidige summons van Final Fantasy. De espers zijn machtige goden die jouw party bij kunnen staan in een gevecht. Enkele nieuwe magicspells, twee nieuwe dungeons (waaronder een multiplayer-dungeon), nieuwe items, nieuwe armor, de bestiary (vijandenlijst) en een uitgebreide lijst van muziek maken de port van FF VI sowieso voor FF-fans al een mooie aankoop.