NBA Live 07

Ieder jaar ligt er wel weer een sportspel in de schappen voor de gamer die bijvoorbeeld van voetbal, golf of tennis houdt. Natuurlijk worden de basketbal-fans onder ons ook niet vergeten en zorgt EA Sports ieder jaar weer voor hun versie van basketbalgames genaamd NBA Live. Dit jaar ligt NBA Live 07 klaar voor de spelers die graag een slamdunk maken met behulp van hun controllers. Deze NBA Live titel is een logisch vervolg op het spel NBA Live 06 dat vorig jaar al menig gamer met een bal over het veld kon laten dribbelen.

Alle spelersmodes uit de voorganger genaamd NBA Live 06 zijn ook weer aanwezig in NBA Live 07. Je kunt kiezen uit Freestyle Challenge, Season, Dynasty, Playoffs, NBA All-star Weekend, One-on-One, Practice en Slam-dunk School modes. De Dynasty mode is wel het meest uitgebreid van het gehele spel. In deze mode krijg je de kans om een manager van jouw eigen team te worden. Je krijgt de optie om een hulpcoach, trainer, scout en een assistent in te huren waarna je richting het trainingskamp vertrekt om daar jouw eigen team te trainen naar eigen wensen. Het gehele team managen heeft wel wat weg van een simulator omdat je erg goed moet letten op de teamspirit, evenals de gezondheid van jouw spelers. Ook moet je ervoor zorgen dat jouw team van professionals altijd bezig is met het voorbereiden van de spelers en plannen van wedstrijden om zo ervoor te zorgen dat je enige status opbouwt voor je aan de playoffs begint.

Natuurlijk kun je ook kiezen om bijvoorbeeld meteen met Freestyle Challenge te beginnen om de besturing eens onder de knie te krijgen. De basiscontroles in het spel krijg je vrij snel door al is het niet altijd even makkelijk om ze uit te voeren. Met de linker analoge stick zorg je voor beweging en snelheid in je dribbles naar de basket toe en met de rechter analoge stick kan je schijnbewegingen maken of met speciale moves de bal in de basket werpen. Met de O-knop kun je de bal uiteindelijk schieten, de X-knop zorgt voor een pass en het vierkantje resulteert in een lay-up. Je moet wel snel zijn met de vingers om met een speler ook daadwerkelijk bij de basket te komen en dit wil dus af en toe nog wel voor problemen zorgen. Als je als speler helemaal voorin jouw team staat en je bent op weg naar de basket wordt je vaak onder de voet gelopen door de tegenstanders. Opzich niet gek omdat de tegenstanders ook niet willen dat je punten scoort, maar op de voorgrond spelen resulteert vaak in het bruut afbreken van jouw lay-up of slamdunk en op den duur wordt het vechten voor punten dan ook niet meer leuk. Tevens heb ik gemerkt dat de strakke besturing af en toe gewoon niet uitgevoerd wordt. Als je bijvoorbeeld in een strakke lijn naar de basket toe kan rennen zonder enige weerstand, en je besluit dan voor een lay-up door op het vierkantje te drukken komt het vaak voor dat de lay-up resulteert in een zielig huppeltje waarbij de speler niet eens in de buurt komt van de basket. Naar mijn mening werkt de strakkere gameplay-besturing tegenover die van NBA Live 06 echt in het nadeel omdat het lijkt alsof het niet goed uitgewerkt is.

Enkele aanvullende besturingen zijn deze keer ook van de partij in het spel en zijn onder te verdelen in Freestyle Control, Freestyle Superstar en X-Factor. Freestyle Controles voer je uit met de L1-knop en de rechter analoge stick, wil je echter Superstar-variaties gaan zien dan zul je de L1-knop en het vierkantje, X, O of driehoekje moeten gebruiken. De moves die hieruit voort zullen vloeien zien er allemaal gaaf uit en doen je denken aan sterren als Shaquille O\'Neal. De X-factor is eigenlijk een uitbreiding op de Freestyle Superstar en zal, mits gebruikt, zorgen voor het gegeven dat spelers met mindere kwaliteiten even gebruik kunnen maken van een Superstar-move.