Grand Theft Auto: Liberty City Stories

Bijna iedere gamer heeft ooit wel eens een Grand Theft Auto game gespeeld of er verhalen over gehoord. De reeks kent haar start op de PC en maakte in 2001 haar eerste opwachting op de console, de PS2 wel te verstaan. Grand Theft Auto: Liberty City Stories was oorspronkelijk een van de betere PSP-titels en developer Rockstar Games besloot om de PS2-bezitters mee te laten genieten van het spel.

Het is bijna overbodig om te vertellen waar het spel om draait, maar om toch even te spreken over het genre hebben we te maken met een actiongame. In dit spel staan de thema\'s misdaad en corruptie wederom centraal. Dit alles in de alombekende maffiasetting die de GTA-reeks zich eigen heeft gemaakt. Door rond te lopen in de wereld van Liberty City vergaar je wapens en kun je voertuigen gaan stelen om je wat sneller te verplaatsen. In dit actiespel vol misdaad, criminelen, maffioso en corruptie leer je als speler hoe het is om weer op te krabbelen in de maffiawereld na ondergedoken te zijn voor een moord op een kopstuk van duistere onderwereld.

Zoals ik al eerder vermeldde kwam Grand Theft Auto: Liberty City Stories een aantal maanden geleden al uit op de handheld waar het spel voor bedoeld was, de PSP. Het is daarom ook wel van belang om te melden dat het spel op de PS2 een directe port is van de PSP-versie. De PS2-versie heeft echter wel wat wijzigingen ondergaan die ik even wil belichten. De PS2-versie heeft in tegenstelling tot de PSP-versie geen multiplayer als optie in het spel zitten. Ook de graphics zijn direct geport van de PSP-versie en het is dus duidelijk te merken dat de PS2-versie niet alle graphic-capaciteiten van de console benut. Ondanks deze twee punten is Grand Theft Auto: Liberty City Stories op de PS2 ook zeker de aandacht waard.

Het spel begint met de terugkeer van Toni Cipriani, lid van de criminele Leone-familie, die ondergedoken heeft gezeten vanwege het doden van een belangrijk maffia-kopstuk. De verdere Leone-familie staat erom bekend overal haar connecties te hebben, zowel in de onderwereld als op het gemeentehuis. In het begin van het spel keert Toni net terug van een zaak die hij \'opgelost\' heeft voor Don Salvatore, het hoofd van de Leone-familie. Don Salvatore is tevreden over de verrichtingen van Toni en hij plaatst Toni al snel onder de hoede van Vincenzo Cilli, deze zendt Toni op den duur uit op zijn eerste missies. Vanaf dat punt kruip jij als speler in de huid van Toni Cipriani en begin je het avontuur in Liberty City. De rode draad in het verhaal is dat de Leone-familie een \'burenruzie\' heeft met de Sindacco en Forelli families, alledrie willen zij de macht over Liberty City en je kunt je wel voorstellen dat dit gegeven enkele complicaties met zich meebrengt.