Bubble Bobble: Double Shot

Bubble Bobble was in het jaar 1987 een Commodore 64-spel met een simpel verhaallijntje vergezeld van een makkelijke gameplay maar toch kende het spel ook uitdaging in de hogere levels. Met Bubble Bobble: Double Shot is het spel in een nieuw jasje gestoken qua graphics en geluid. Hoe zit het met de gameplay en het verhaal?

In het spel zul je kennis maken met Bub en Bob, de twee kleurrijke draakjes die op bezoek gaan bij hun neefje Bubu. De drie gaan op avontuur en ontdekken een schatkaart die aan hun opa behoort. Het olijke groepje besluit vervolgens de kaart te volgen, op zoek naar de schatten. De levels die jij als speler voor de kiezen krijgt zullen Bub, Bob en Bubu dichter bij hun schatten brengen. Materialistisch ingesteld zijn ze wel!

Het spel bevat honderd levels en in ieder level is het jouw doel om alle vijanden in een bubbel te vangen en om dan vervolgens de bubbel te laten barsten. De vijanden bestaan uit de Bubble Buster die je het meest kan vergelijken met een op hol geslagen speelgoedbeestje, deze vijand doet niet meer dan een beetje irritant door jouw beeld heen hupsen. Een andere vijand is een walvis-achtige gevaarte genaamd Beluga. Deze heeft de kracht om te vliegen en zo jouw blobjes van de platformpjes af te drukken. De Stoners zijn wel de meest vervelende vijanden. Deze hebben namelijk de kracht om vuurballen uit te spugen naar de schattige Bob, Bub en Bubu. Het spel kent ook heuse baasgevechten. Na het uitspelen van een x aantal levels krijg je te maken met een baas die je met specifieke bubbels moet verslaan.

Maar niet alleen de vijanden hebben krachten, jij ook! Door de levels heen krijg je namelijk te maken met de krachten van ieder draakje. Zo heeft het blauwe draakje genaamd Bob de kracht om, na het inslikken van een potion, water uit te spugen waarmee je bubbels kunt laten verdwijnen. Het groene draakje genaamd Bub kan, na het inslikken van een potion, elektrische schokken gebruiken om zich te ontdoen van de bubbels. Als laatste hebben we nog het rode draakje genaamd Bubu en deze kan na, het inslikken van wederom een potion, vuurballen uitspugen om de bubbels te verslaan.

Als een vijand jou aanraakt dan verlies je een leven. Als je roekeloos met jouw levens omspringt dan zul je al gauw te maken krijgen met mini-games die jou behoeden voor een game over. De mini-games bestaan uit tekenen met de stylus, een vluchtroute zoeken met de stylus en een vorm van match-spel waarbij je corresponderende kleuren bubbels bij elkaar moet zoeken. Deze mini-games vragen om interactie met de stylus en dat is nog best leuk. Het is wel jammer dat je alleen met deze mini-games in aanraking komt als je eigenlijk zo goed als dood bent. Ik had die mini-games dan nog graag apart gezien als extra optie in het spel.