CD: Snoop Dogg - Ego Trippin'

Eind 2007 verscheen er opeens een opmerkelijke videoclip op de muziekkanalen. In de clip, die oogde alsof hij zo uit het midden van de jaren 70 kwam, stond een boomlange, negroïde man in verscheidene belachelijke outfits een vrolijk nummer te zingen. Het was rapper Snoop Dogg die met deze single ‘Sensual Seduction’ het startschot gaf voor zijn nieuwe album Ego Trippin’. De met oubollige special effects overladen clip die daarbij hoorde, was direct één van de leukste van het jaar. Naast hilarisch is het resultaat ook muzikaal erg leuk en vooral aanstekelijk. Inmiddels is het hele album gearriveerd en kunnen we ons opmaken voor meer muzikaal plezier.

Het is niet gek dat juist Snoop Dogg met zo’n knotsgek nummer en dito clip komt. Toen hij vijftien jaar geleden als één van die vele gangster-rappers de hiphop-industrie binnenkwam, onderscheidde hij zich op zijn debuutalbum Doggystyle al door zijn brede muzikaliteit. De muziek was opvallend funky en Snoop werd dan ook al gauw als één van de fakkeldragers van het hiphop-subgenre G-Funk (Gangsta-Funk) gezien. In de loop der tijd is Doggy Dogg zich muzikaal blijven ontwikkelen en vernieuwen, waardoor hij nu zowat de enige hiphopper is die ermee weg kan komen om op het ene nummer de belachelijke grapjas uit te hangen en op de volgende de stoere gangster.

Snoop Doggs albums zijn dan ook al jaren geen échte hiphop-albums meer te noemen. De rapper experimenteert er lustig op los en ook op Ego Trippin’ springt hij van genre naar genre. Tussen de stoere rapnummers door, die er inderdaad ook op staan, zingt hij vrolijke deuntjes aan elkaar. Zo ook de cover ‘Cool’ die een frisse draai geeft aan het origineel van Prince’ zijproject The Time. Later op het album is er ook nog plaats voor een heus countrynummer. Na een shout-out naar country-legende Johnny Cash zingt Snoop Dogg het vrolijke ‘My Medicine’ over zijn drugsgebruik (“Oooh, I’m so high right now”). Deze nummers vormen een welkome afwisseling tussen al het andere muzikale geweld. Want hoewel er op Ego Trippin’ veel te genieten valt, staan op de plaat ook een hoop mindere nummers. Zo kabbelt ‘One Chance (Make It Good)’ stuurloos voort en weet ook ‘Been Around The World’ niet erg te boeien.

De 21 nummers die Ego Trippin’ duurt zijn er zeker een stuk of vijf teveel. Het hele album uitzitten wordt daardoor dan ook een zware taak en dat maakt de skipknop een niet-overbodige uitkomst. Een manco waar Snoop Dogg vaker last van heeft; zijn albums staan dikwijls propvol. Na een erg sterke eerste helft met een aantal hele goede nummers (onder meer de muzikale feel-good song ‘Press Play’ en de tweede single ‘Neva Have 2 Worry’) vervalt het album halverwege steeds meer in gemakzuchtigheid. Dit leidt tot een stel matige nummers die naast het opvullen van de 78 minuten geen functie hebben voor het geheel. Gelukkig staan ook op het tweede deel van het album nog een aantal behoorlijke nummers. Vooral ‘Why Did You Leave Me’ valt positief op: de behoorlijke dosis aan sentimentaliteit weet wonderbaarlijk genoeg precies de juiste snaar te raken, waardoor het een mooi emotioneel nummer geworden is.

Ieder Snoop Dogg-album is totaal iets anders. De negende cd, Ego Trippin’, is weer een totaal nieuw avontuur waarin veel te ontdekken valt. Net als zijn voorgaande albums is Ego Trippin’ tot de nok toe gevuld en kan daardoor niet de volle 80 minuten de aandacht vasthouden. Door de variëteit is het album bij vlagen verfrissend, maar soms ook onsamenhangend. Omdat het merendeel van de nummers van voldoende kwaliteit is, is ‘Ego Trippin’ toch een goed album geworden.

Tracklist:

1. A Word Witchya! (Intro)
2. Press Play met Kurupt