CD: Önder & FS Green - De Kassier

Op de drempel van het verschijnen van zijn debuutalbum besloot rapper Turk afgelopen februari om voortaan onder zijn eigen naam Önder te gaan opereren. Naar eigen zeggen om zijn evolutie van rapper naar artiest aan te duiden. De uiteindelijke plaat, De Kassier, bewijst dat dat blijkbaar niet samen hoeft te gaan met een enigszins volwassen tekstuele inhoud. Over de beats van de talentvolle producer FS Green rapt de artiest zestien nummers lang over geld, succes en vooral over zichzelf. En dat alles in een mix van Nederlands, Engels en wat straattaal.

Önder maakte onlangs zijn speelfilmdebuut in het commercieel succesvolle Gangster Boys. Dat hij nogal onder de indruk is van zijn eigen prestatie blijkt continu op zijn eerste album. In vrijwel ieder nummer refereert hij naar zichzelf als "de hoofdrol" of "de filmster". De inhoud van de teksten geven in combinatie met zijn talloze maniertjes het idee dat Önder ook in zijn muziek een act opvoert. Hij pretendeert erg succesvol en rijk te zijn, terwijl hij zichzelf tegelijkertijd een gigantische hoeveelheid charisma toeschrijft. Dit doet hij middels dusdanige overacting dat de geloofwaardigheid al na een nummertje of drie ver te zoeken is. Als vervolgens ook nog eens de tegenstrijdigheden zich beginnen op te stapelen, krijg je al gauw het idee dat de beste man niet al te veel moeite heeft gestoken in zijn onderling inwisselbare onzin-tekstjes.

Onder Kassier

Bij vlagen komt naar voren dat Önder meer talent heeft dan hij op De Kassier laat zien. Af en toe weet hij er opeens twee prima flowende volzinnen uit te gooien, maar meer dan eens doet hij dit algauw weer teniet met abrupte onderbrekingen of onbegrijpelijke mengelmoeszinnetjes. Het is onderdeel van een rapstijl waarin ook bewust verkeerde werkwoordsvervoegingen of onjuiste lidwoorden essentieel zijn. Geïnspireerd door Amerikaanse rappers komt Önder er weliswaar op een aantal nummers ('Ik Ken Hem', 'Alles of Niets') redelijk mee weg, een album lang is het ronduit vermoeiend. De tekortkomingen worden pas echt schrijnend wanneer gast-rappers de microfoon ter hand nemen. Als Hef, Jiggy Djé, Dio, Winne en Kempi namelijk één ding aantonen, dan is het wel dat Önder zich voorlopig totaal niet met hen kan meten.

Dat De Kassier niet uitgelopen is tot een volledige misser is vooral te danken aan producer FS Green, die met zijn beats de daadwerkelijke hoofdrol opeist. De nummers zijn door zijn inbreng op muzikaal gebied erg gevarieerd en stuk voor stuk goed opgebouwd. Een geslaagd voorbeeld is het openingsnummer 'Ik Hoor Ze Zeggen (Sure Thang)'. Het nummer start slechts met een vocale sample, waarna de muzikale omlijsting steeds wat wordt verrijkt tot de bassen voor een energieke climax zorgen. De jonge producer weet de beperkingen van zijn collega bij vlagen goed te verbloemen, maar het is veelzeggend dat de uitschieters van de plaat juist de tracks ('Populair' en 'Nog Meer Succes') zijn waarin Önders aanwezigheid bescheiden blijft.