CD: Flinke Namen - Superstuntwerk/Kunst en Vliegwerk

Eind 2005 won Jawat de Grote Prijs van Nederland in de categorie Hiphop/R&B. Waar hij inmiddels volledig van de radar verdwenen is, komen zijn medefinalisten van destijds, de Flinke Namen, nu pas met hun debuutalbum. In de tussenliggende vier jaar is er veel gebeurd binnen de groep. Het trio DJ Flexican, Sef en MC Fit werd uitgebreid met veteraan Murth-the-Man-O-Script, Flexican wist naam te maken in het clubcircuit en Sef brak aan de zijde van Dio door bij het grote publiek. Tussendoor werd er gewerkt aan het album Superstuntwerk. Dat resulteerde in dusdanig veel materiaal dat voorafgaand aan het album ook de gratis te downloaden mixtape Kunst en Vliegwerk verscheen.

Kunst en Vliegwerk
Het eerste wat opvalt aan de mixtape is het grote aantal gastbijdragen. Onder meer Extince, Dio, Sjaak en The Opposites maken hun opwachting. De beats zijn, net als op Superstuntwerk, allemaal van de hand van Flexican. Die zijn bij vlagen indrukwekkend en vormen de basis van een stel sterke nummers. De vele aanstekelijke refreintjes en de behoorlijke coupletten van Murth, Sef, Fit en hun gastartiesten maken van Kunst en Vliegwerk een prettige luisterervaring met als uitschieters de titeltrack, de 'Rol Je Raam Remix', 'Deze Stad' en 'Champion Sound'. De mixtape telt echter 21 nummers en dat levert haast vanzelfsprekend ook een handvol mindere nummers op. Het melige 'O' waar achtereenvolgens studio op flow, sowieso, niveau en show gerijmd wordt had bijvoorbeeld rustig weggelaten kunnen worden.

Superstuntwerk
In tegenstelling tot op de mixtape zijn op Superstuntwerk puur en alleen de Flinke Namen te horen. Helaas komt dit niet ten goede aan de kwaliteit van de muziek. De beats zijn over het algemeen erg behoorlijk, alhoewel er ook een stel missers tussen zitten. Openers 'Bouw em op' en 'Next Level Shit' zijn hinderlijk zenuwachtig en het zomerse sampletje van 'Als Zij Langsloopt' is net iets te makkelijk. Desondanks maakt de producer op Superstuntwerk wel de beste beurt van het viertal, ware het niet dat zijn werk, uitzonderingen daargelaten, volledig om zeep geholpen door de rappers. Bovengemiddeld getalenteerd zijn de drie niet, maar dat lijken ze zelf niet altijd te beseffen. Vooral Sef en Murth hebben er een handje van om hopeloos in de knoop te raken met hun flows. Daarnaast staat het album bol van tergend vervelende refreintjes ('Hakemdoordemidde') en schijtlollige teksten ('Hoeren'). Het is aan Flexican te danken dat Superstuntwerk niet is uitgelopen op een totaal fiasco. Met een aantal prima beats zorgt hij voor de zeldzame lichtpuntjes ('Wat Heb Je Geleerd' en 'Wolken').

Gek genoeg is de mixtape kwalitatief dus veel beter dan het album. Je kunt je afvragen hoe dat mogelijk is. Het meest waarschijnlijk is dat de heren van de Flinke Namen hun album ten koste van alles zonder gastartiesten wilden hebben. Een gemiste kans, want met een aantal juweeltjes van de Kunst en Vliegwerk mixtape zou hun debuutalbum flink wat meer indruk achtergelaten hebben.

Label: Top Notch Releasedatum: 2009