CD: Georgie James - Places

'Q and not U' is not good for you, moet John Davis gedacht hebben na ongeveer zeven jaar in deze letterband gezeten te hebben. Na post-hardcore en dancepunk gooide hij het roer om. Dit deed hij niet alleen, maar samen met éénsgezinde singer-songwriter Laura Burhenn. Gezamenlijk richtten ze, als Georgie James, de pijlen op de retropop en komen nu op de proppen met hun debuutalbum: Places.

Met de upbeat opener 'Look Me Up' wordt het dozijn aan popliedjes gestart. Een vrolijk deuntje voorzien van enkele catchy akkoorden en mooie overgangen. 'Cake Parade' heeft iets weg van 'The Waifs' met een flowerpowerfeel. Olijke synthgeluidjes en koortjes luisteren het geheel nog verder op. 'Need Your Needs' (van hun eerste EP) laveert tussen The Beach Boys en Simon & Garfunkel. De harmonieën creëren een makkelijk en warm gevoel en zorgen ervoor dat het dat typische jaren zestig of zeventig geluid meekrijgt. De muziek kabbelt moeiteloos voort, als een beekje door de groene bossen.

De verdeling tussen het duo is uitzonderlijk gebalanceerd. De meeste tracks worden qua vocalen door één van de twee verzorgt. Burhenn zorgt voor de fijnzinnige popliedjes, terwijl Davis er een iets puntiger genre op na houdt. "Look me up when you want to try again" zingt hij als een mantra in de opener. Hij nam voor de opnames de taak van drummer, gitarist en bassist op zich. Burhenn nam plaats achter de piano of Wurlitzer voor de nodige opbeurende tonen. De melodietjes en subtiele edoch effectieve overgangen produceren een gevarieerd totaalbeeld, waarin elk nummer dat mooie of speciale momentje kent. Voor liefhebbers van catchy pop is deze cd zeker een aanrader.

Label Saddle Creek Datum: 17 september 2007 Waardering: