DVD: a Cursed Monarchy

A Cursed Monarchy is een kostuumdrama over het Franse koninghuis anno 1300, naar het boek en bestseller Les Rois Maudits van Maurice Druon. Met een speelduur van ruim acht uur bestaat de kans dat deze verfilming uit 2005 teveel verzandt in details over moord, verraad en intriges in het Franse koninkrijk. Of wordt de ruime tijd van de dvd-serie goed gebruikt om de complexe verhoudingen tussen wereldlijke en geestelijke machthebbers in die tijd uit te leggen?

Vervloekt
Frankrijk, 1313. Omdat de schatkist van het land praktisch leeg is, vraagt koning Phillip VI de Tempelridders om geld. Leider/Grand Maître Jacques de Molay, (gespeeld door Gérard Depardieu) weigert, waarop hij onder valse voorwendsels wordt opgesloten. Nu zijn al de schatten van deze machtige ridderorde staatsbezit. Onder verschrikkelijke martelingen bekent De Molay een hoop misdaden, waarop hij wordt veroordeeld tot de brandstapel. Met zijn laatste adem vervloekt hij de koning, de paus, de adiviseur van de koning en hun dertien volgende generaties.

Hoewel de rol van Gerard Depardieu, wiens naam in pronte letters op de dvd-hoes prijkt, al bij het eerste deel van de totaal vijf hoofdstukken is uitgespeeld, duurt zijn vloek tot aan het einde van dit drama voort. De vijftig jaren die volgen worden immers de rampzaligste die Frankrijk ooit gekend heeft, en zouden uitmonden in de Honderdjarige Oorlog met Engeland.

Twistpunt d'Artois
Centraal in het verhaal staat de vete tussen Robert d'Artois (Philippe Torreton) en zijn tante Mahaut d'Artois. Die laatste dame wordt uitmuntend neergezet door Jeanne Moreau, een actrice met een ruime staat van dienst (onder andere bekend van Franse producties als Les Amants, Les Miserables en Jules et Jim). In a Cursed Monarchy/Les Rois Maudits speelt Moreau een sekreet, en ontwikkelt zij zich al gauw tot dé slechterik van het verhaal. De rol van haar machtige neef Robert is helaas minder duidelijk. Wat wél duidelijk is, is dat hun gedeelde achternaam het twistpunt is tussen de twee: het graafschap Artois (de noordwesthoek van het huidige Frankrijk).

Tegen de achtergrond van de historische context speelt het verhaal zich vooral binnen de imposante kasteelmuren af. Het beeld is door dit fraaie decor veelal donker, maar wel sfeervol. Ook de bombastische muziek (Dolby Digital 5.1) is goed uitgekozen, en geeft het verhaal de juiste dosis dramatiek. In de acht uur dat de serie duurt wordt de tijdsgeest inderdaad goed neergezet, al ontbreekt een werkelijke spanningsboog die een enigszins vergelijkbare setting à la In Naam van de Roos wel bevat. Als extra had een documentaire over de historische context niet misstaan op deze 3 DVD Digipack (adviesprijs 24,95 Euro), maar de makers gingen er waarschijnlijk vanuit dat acht uur televisie wel voldoende was. Een voldoende scoort dit kostuumdrama dan ook gemakkelijk, maar ik waag me niet aan meer dan drie sterren voor A Cursed Monarchy. Je bent nu eenmaal vervloekt of niet, hè.

Label: Bridge Pictures Releasedatum: 17 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.