DVD: Titus

De "historische" film Titus van regisseur Julie Taymor is dit jaar opnieuw uitgebracht in de Top Cinema Selection. Gezien de uitstekende cast met Anthony Hopkins, Jessica Lange en Jonathan Rhys Meyers niet zo heel vreemd. De film zelf is wél wat vreemd, of beter gezegd: niet alledaags…

De Romeinen en de Goten voeren een bloederige oorlog. De Romeinse veldheer Titus Andronicus (Hopkins) keert zegevierend terug van het slagveld en brengt de Gotische koningin Tamora (Lange) en haar zoons mee terug naar Rome als gevangenen. De oudste zoon wordt door Titus gelijk geofferd aan de goden, waarna koningin Tamora zweert de dood van haar zoon te wreken. Ze bedenkt een duivels plan om de hele familie van Titus uit te moorden. Titus blijkt echter nóg krankzinniger en bloeddorstiger dan ze had verwacht.

Op basis hiervan lijkt er niets vreemds aan de hand te zijn met dit verhaal, dat oorspronkelijk door Shakespeare is geschreven. Maar wanneer je als argeloze kijker het dvd'tje net hebt opgezet, zul je mogelijk denken dat de openingsscène een trailer is van een hedendaagse film, of een nieuw hip spotje van de Stichting Brein. De film begint namelijk met een jochie van een jaar of tien, die met zijn plastic speelgoed en een fles ketchup oorlogje aan het spelen is. Op de achtergrond schalt tekenfilmheld Popeye door de huiskamer. Bij nader inzien een opmerkelijke openingsscène, maar ook geheel in de lijn met de vele anachronismen die in de film zullen volgen.

Het jongetje wordt namelijk meegevoerd naar een amfitheater in het oude Rome. Even later leest hij in een moderne krant dat Ceasar dood is, en komen er twee Romeinse kandidaten voor het keizerschap voorbij rijden. Niet op paarden, maar in gepantserde auto's, schreeuwend door moderne megafonen. Doordat de film in fraaie, strakke kleurtinten is gefilmd, ontaardt Titus niet in een chaotische parodie op een historische film. Natuurlijk worden er in de film een hoop loopjes met de werkelijkheid genomen, maar Titus draait toch vooral om het verhaal met een universeel en tijdloos thema: wraak.

Het beeld en de scherpte op deze dvd zijn niet perfect, maar deze heeft wél de originele 2.35:1 beeldverhouding uit de bioscoop. De muziek is weldadig en uit alle tijdvakken. Soms wordt er iets te geforceerd uit de hedendaagse hypermoderne muziek geput, maar de kwaliteit van het geluid is perfect. Jammer is wel dat er aan deze uitgave geen enkele extra's zijn toegevoegd. En dat had Titus eigenlijk wel verdiend.

Label: Paradiso Releasedatum: 21 mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t