CD: Sebadoh - Bubble and Scrape

"Re-issue! Re-package! Re-package! Re-evaluate the songs
Double-pack with a photograph Extra Track (and a tacky badge)"

Dit zong Morrissey ruim twintig jaar geleden al. Nu de platenmaatschappijen meer en meer aan macht verliezen, zijn dit inderdaad lucratieve middelen om geld in het laatje te krijgen: de re-issue. Soms in het kader van een jubileum of een reünie, soms omdat er een aantal oude opnames gevonden worden die op cd betoverend mooi zouden moeten klinken. Zelfs oude helden uit de indie-scene doen er aan mee. Zo zwerft sinds enkele maanden weer een vijftien jaar oud pareltje in de verkoopbakken: Sebadoh's Bubble & Scrape.

Sebadoh is één van de bekendste iconen van de lo-fi: krakkemikkige thuisopnames, opgenomen op een minimaal aantal sporen. Voor kopman Lou Barlow werd Sebadoh een steeds belangrijker nevenproject naast zijn functie als bassist van Dinosaur Jr. Daar werd zijn invloed immers meer en meer teruggedrongen door de zwijgzame dictator Joseph Donald Mascis. Ook wel J Mascis voor vrienden. Maar vrienden werden de onvermurwbare Mascis en de gevoelige Barlow niet.

Zelf staat Lou Barlow dan ook veel meer democratie toe, wat op de tracklist van Bubble & Scrape duidelijk terug is te zien en horen. Slechts negen van de 32(!) tracks zijn van Barlows hand. Zo opent het album met diens stemmige 'Soul And Fire' en het wat rauwere 'Two Years Two Days'. Beide nummers zouden niet misstaan op andere Sebadoh-albums als 'Backsale' of 'Harmacy'. Na deze nummers is het de beurt aan twee bijdragen van Eric Gaffney. 'Telecosmic Alchemy' neigt naar SonicYouth, 'Fantastic Disaster' met mondharmonica naar Beck. Helaas moet gezegd worden dat Gaffney's bijdragen dan wel de lo-fi-gedachte uitdragen, na lang slijpen en draaien worden de ruwe en ongepolijste composities geen bijzondere diamantjes.

Na de twee tracks van Gaffney is het de beurt aan Jason Loewenstein. Diens 'Happily Divided' klinkt weer vertrouwd en intiem. Helaas moet gezegd worden dat het op dit album dat een kleine anderhalve uur duurt het vooral Barlows bijdragen zijn die tussen de chaos door de meeste indruk maken. 'Homemade' en 'Sacred Attention' bijvoorbeeld. Lo-fi betekent immers niet zomaar wat veredelde demo's of half afgemaakte songs. En zo ja, dan moeten de heren van Sebadoh er niet raar van op kijken als de gemiddelde luisteraar ook halverwege dit album afhaakt. Deze re-issue van Bubble & Scrape is alleen interessant voor de die-hard fans.

Label: Domino Records Releasedatum: 5 mei 2008 Waardering: