DVD: Laurel en Hardy - March of the Wooden Soldiers

SubheaderMarch of the Wooden Soldiers is de naam van een van de vele films gemaakt door Stan Laurel en Oliver Hardy, bij ons beter bekend als "De dikke en de dunne". Dit komische duo is samen verantwoordelijk voor ruim 105 films, zowel korte "silent movies" als langere "talkies". March of the Wooden Soldiers behoort tot die laatste categorie, stamt uit 1934 en is zoals toen gewoon was in zwart-wit opgenomen. Het verhaal is gebaseerd op een musical genaamd "Babes in Toyland" en dit was dan ook in het begin de titel van de film zelf. Stannie Dum en Ollie Dee werken bij een speelgoedmaker, maar als je dan in plaats van 600 soldaatjes van 1 voet hoog 100 soldaatjes van 6 voet hoog noteert kun je wel begrijpen dat dat de laatste fout is geweest die ze mogen maken. Daarna beleven ze een avontuur in "Toyland" waarbij ze Bo Beep redden van een huwelijk met de slechte Silas Barnaby, een rol die overigens uitstekend gespeeld wordt door een toen 22-jarige acteur.

Speerpunt van deze uitgave is natuurlijk dat deze van een kleurtje is voorzien, iets wat overigens niet altijd goed valt bij de fans. Maar uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel en deze film is dus zo'n uitzondering. Het kleurrijke decor, de vrolijke sprookjesfiguren en het verhaal kan dit stukje kleur bijzonder goed gebruiken. Daarbij is de kleur gelukkig netjes en goed dekkend aanwezig, en schijnt het oude grijs er niet zomaar doorheen. Mogelijk dat het door de digitale bewerking en inkleuring komt, maar de film geeft ook zeer veel detail prijs.

Subheader
Bron: Official Laurel and Hardy website
Subheader
Bron: Ingekleurde dvd-versie. Klik voor een grotere versie

Op de dvd vinden we helaas geen extra's. Voordat de film gestart wordt moet je eerst door de op de hoes vermelde trailers heen zappen voordat je eindelijk de hoofdfilm kunt bekijken. Ook is er geen menu aanwezig waarin je kunt kiezen vanaf welk hoofdstuk je de film gaat bekijken, wel kun je per hoofdstuk vooruit of achteruit spoelen. Het was leuk geweest als men de originele trailer van "Babes in Toyland" ook had toegevoegd. Deze is overigens te vinden op The Internet Archive. Een foutje is de leeftijdsvermelding op de hoes en in de film. Op de hoes zelf staat vermeld, maar als je de film start krijg je voor alle leeftijden voorgeschoteld.

Voor een oude film die gerestaureerd en ingekleurd is, is de film toch zeker netjes. De geluidskwaliteit is overigens voor zo'n oude film absoluut prima. Voor de fan van Laurel en Hardy is deze dvd absoluut een verplicht nummer. Wil je hem dan alsnog zwart-wit afspelen, draai dan de kleur van je televisiebeeld weg, maar je kunt het beter in kleur afspelen. Ben je nog geen kenner van dit vrolijke duo, dan is dit zeker een leuke film om eens kennis te maken met de capriolen van Laurel & Hardy.

Label: RCV Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t