DVD: House of Wax

House of Wax is een film over een groepje jongeren dat verzeild raakt in Ambrose, een wel heel apart dorp met een House of Wax, een wassenbeeldenmuseum dus. In het dorpje is niets wat het lijkt en de jongeren moeten al snel alles uit de kast halen om te overleven. Natuurlijk gaat dit niet iedereen even goed af en ik denk niet dat ik veel verklap als ik zeg dat er een aantal sneuvelen. Wie dat zijn en hoe dat precies in zijn werk gaat, dat moet je zelf maar gaan bekijken.

In House of Wax spelen onder andere Elisha Cuthbert en Chad Michael Murray. Ook Paris Hilton heeft een rolletje. Hoe ze hieraan gekomen is, ik heb geen idee. Via een auditie is het in ieder geval niet gegaan, want acteren is niet Paris' grootste talent. Maar House of Wax is geen film die het moet hebben van het acteerwerk en dus kan Paris zich uitleven als semi-serieus blondje.

Waar moet de film het dan wel van hebben? De creepy sfeer die in het dorpje heerst, draagt in ieder geval voor een groot gedeelte bij aan het min of meer slagen van de film. De flitsende lichten en de verlaten en troosteloze aanblik geven je meteen het gevoel dat hier weleens iets goed fout kan zitten. Met de special effects en computergraphics zit het in deze film ook wel goed. Alleen de climax van de film is wat mij betreft iets teveel computerwerk, wat eigenlijk afdoet aan de rest van de film.

Op de dvd staan ook nog enkele extra's. Zo is er een soort van blooper-selectie opgenomen, waarbij de cast commentaar geeft. Helaas is ervoor gekozen cast en bloopers allebei een half scherm te geven, waardoor je eigenlijk van beide niets ziet. Zonde! Sommige van de bloopers komen overigens nog wel terug in Gag Reel. Op zich best geinig (voor één keertje) is de korte promotietalk van producent Joel Silver. Verder bestaan de extra's uit een uitleg over de visuele effecten, een samenvatting van het tot stand komen van Ambrose en de bioscooptrailer van House of Wax.

House of Wax is een aardige film, niets meer en niets minder. Het is best een vermakelijk filmpje voor op een donkere avond. Echt eng is het niet en wordt het ook nooit, maar je kan er de tijd prima mee doden...

Label: Warner Bros Releasedatum: 19 oktober 2005 Kijkwijzer: