DVD: Dominion - Prequel to the Exorcist

Wie heeft er vroeger niet zitten griezelen bij 'The Exorcist'? Die film is echt een klassieker. Voor zijn tijd revolutionair en veel enger dan veel van de hedendaagse horror. Nu is Dominion: Prequel to the Exorcist uit op dvd. Deze film vertelt het verhaal van wat er voor The Exorcist gebeurde met priester Merrin. En Antonie Kamerling heeft ook een rolletje. Tijd voor een review!

Dominion gaat over priester Lankester Merrin die in Afrika als archeoloog aan het werk is. Als hij en zijn team bezig zijn met het opgraven van een volledig intacte kerk, wordt een jongetje uit de buurt, ziek. Al snel blijkt hij bezeten te zijn door Pazuzu, een demoon die de hele wereld wil overnemen. Vader Merrin bindt de strijd aan met Pazuzu, en worstelt tussen de bedrijven door ook nog met zijn geloof. Alsof het allemaal niets is...

Het verhaal van Dominion is hetzelfde als dat van Exorcist: The Beginning. Beide versies werden rond dezelfde tijd gemaakt. Toen Exorcist: The Beginning flopte, werd besloten om Dominion een kansje te geven en vandaar dat deze film eerst in de bioscopen draaide, en nu op dvd is verschenen.

Hoewel Dominion wat mij betreft niet zo eng is als zijn grote broer The Exorcist, kan de film me wel bekoren. De sfeer is donker en onheilspellend en het verhaal wordt duidelijk uiteen gezet. De special effects hadden wel wat beter uitgewerkt kunnen worden, maar verder is Dominion in orde. Ook de dvd-uitgave is goed verzorgd. Een disc vol met extra's, vijf kwartier bonus, achter de schermen, deleted scenes, noem het maar op. De twee schijfjes zitten in een mooi steelbook dvd-blik, om het geheel compleet af te maken. Een ruime voldoende dus voor Dominion: Prequel to the Exorcist, voor de liefhebbers van het genre zeker een aanrader!

Label: Dutch FilmWorks Releasedatum: 21 maart 2006 Kijkwijzer: