DVD: Pride & Prejudice

Pride & Prejudice is een van de bioscoophits van het afgelopen jaar. Nu is de film op dvd uitgebracht en ook FOK! kreeg een review-exemplaar. Nieuwsgierig geworden verzamelde ik mijn huisgenoten rond de dvd-speler. Play!

De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Jane Austen en speelt zich af in de 18de eeuw. De dames Bennet leven voor het vinden van een geschikte echtgenoot. De enige die niet zo razendenthousiast is over mannen, is Lizzie (Keira Knightley), de op één na oudste dochter. Als een groep rijke vrijgezellen tijdens de zomermaanden in een van de buitenhuizen in de buurt verblijft, is het gezin Bennet in rep en roer. Lizzie komt in contact met Mr. Darcy (Matthew MacFadyen), die behalve knap en rijk ook een botte eikel is. Maar je raadt het vast al, na verloop van tijd gaan de twee zich toch meer dan gemiddeld voor elkaar interesseren. Eind goed, al goed, zou je denken, maar nee, want anders heette het boek niet Pride & Prejudice. Nee, eerst valt het paar nog ten prooi aan Trots & Vooroordelen. En dan, ja dan moet je nog maar zien of het goed afloopt!

Ondanks het feit dat de film zich afspeelt in het Engeland van een paar eeuwen geleden, is het thema tijdloos. De liefde is nu nog net zo ingewikkeld als toen. De historische achtergrond, de huizen en de kleding dragen echter wel bij aan het romantische gevoel dat deze film teweeg brengt. Het acteerwerk is prima en alles bij elkaar heeft deze film alles om je helemaal mee te slepen. Op de een of andere manier lukte dat bij mij echter niet. Misschien is het het genre, misschien het 'Oud-Hollands-koekhappen-gevoel' dat je bij de film krijgt, het kon me gewoon niet boeien.

De uitgave van de dvd is in orde. Het geluid en het beeld zijn beide prima en de dvd is voorzien van een aantal interessante extra's. Zo is er een item over daten in de 18de eeuw, iets over Jane Austen, de huizen uit die tijd en een stamboom voor alle personen uit Pride & Prejudice. Ook meer filmische dingen zoals een setdagboek en commentaar van de regisseur, alsmede een alternatief einde ontbreken niet.

Voor mij redden de extra's deze dvd-release. De twee uur durende film kan mijn hart niet bekoren, maar door de achtergrondinformatie komt Pride & Prejudice toch nog aan drie sterren. Degenen die deze film fantastisch vonden in de bios pleiten waarschijnlijk voor vier, maar die vierde ster mogen jullie zelf inkleuren.

Label: Universal Releasedatum: 9 februari 2006 Waardering: