DVD: When The Light Comes

Toen de dvd When the light comes in de bus viel, moest ik even goed nadenken. Wat was dat ook alweer voor film? Ik zal hem vast hebben gevraagd met een goede reden. Ineens wist ik het weer: Spitsbergen, de poolnacht! Ik hou erg van Scandinavië en alles wat daarmee te maken heeft. Ik ben er dus eens goed voor gaan zitten...

De film gaat over Ellen, die voor een half jaar naar Spitsbergen gaat. Ze is op zoek naar avontuur en zal die tijd doorbrengen bij een pelsjager. Deze pelsjager, genaamd Lars, lijkt bij het eerste (radio)contact wel een vlotte kerel, maar als Ellen met de helicopter arriveert, blijkt hij nauwelijks meer Engels te spreken dan 'yes sir'. Op dag drie heeft Lars echter al zoveel bijgeleerd dat hij aan Ellen vraagt of ze met hem naar bed wil. Ellen is dan al de wanhoop nabij. Wat moet ze met deze botterik? Hij praat nauwelijks met haar, hij schiet zeehonden en tot overmaat van ramp knipt hij ook nog zijn teennagels aan de ontbijttafel.

Naarmate de poolnacht vordert, beginnen de twee elkaar wat beter te begrijpen en er ontstaat een vriendschap. Het begin van een ontluikende romance of is het daarvoor al te laat?

When the light comes is een Duits/Nederlands/Belgische productie. Zo is de hoofdrolspeelster de Vlaamse Francesca Vanthielen en doet ook Rick Engelkes een scène of twee mee. De Noor Lars blijkt helegaar geen Noor maar een Duitser. Een hele ratjetoe dus.

De film komt in het begin een beetje saai en suf over. Het camerawerk is niet al te fijn en je hebt eigenlijk geen idee waar het heen gaat. Gelukkig verandert dit als Ellen eenmaal aankomt op Spitsbergen. De beeldkwaliteit is niet altijd optimaal, maar dat neem ik maar voor lief. De film is erg vermakelijk en grappig, vooral Lars met zijn steenkolen-Engels en zijn seksuele avances is top.

When the light comes is een film waar je even aan moet wennen, maar dan is ie zeker de moeite waard. Het is eens wat anders, een eenvoudige setting en eigenlijk maar twee personen met een rol van betekenis. Op mijn reviewexemplaar stonden geen extra's, alleen twee andere films (Oeroeg en Bluebird). Ik heb niet kunnen ontdekken of de film zo gereleast is, maar het zou zomaar kunnen. Ondanks het low-budget gevoel wat deze film meebrengt, is When the light comes de moeite van het bekijken meer dan waard!

Label: Paramount Releasedatum: 27 oktober 2005 Kijkwijzer: