Film: Kiss Kiss Bang Bang

Kiss Kiss Bang Bang is een film met Robert Downey Jr. en Val Kilmer in de hoofdrollen. Downey speelt Harry Lockhart, een New Yorkse dief met een groot hart, die zomaar ineens in Hollywood terecht komt. Kilmer speelt Perry van Shrike, een homofiele privé-detective die Harry de kneepjes van het vak moet leren. Als de twee verzeild raken in een moordonderzoek moeten ze alle zeilen bijzetten om tot de oplossing te komen...

Kruimeldief Harry Lockhart heeft eigenlijk nooit geluk. Zo ook niet als hij na sluitingstijd met zijn partner in crime nog even wat kerstinkopen doet. Het alarm van de winkel gaat af, het tweetal vlucht en waar zijn maat wordt neergeschoten, heeft Harry geluk. Hij weet te ontkomen door halsoverkop een gebouw in te vluchten. Wat hij niet weet, is dat hij terecht komt in een auditie voor een Hollywood detective-film.

Zonder dat Harry doorheeft dat hij auditie doet, zijn de producers laaiend enthousiast over hem. Hij krijgt een rol in de film en wordt naar Hollywood gevlogen. Om zich voor te bereiden op zijn rol in de film brengt Harry een paar dagen door met privé-detective Perry van Shrike, meestal Gay Perry genoemd.

Als de twee getuige zijn van een moord loopt de boel flink uit de hand. De moordenaars spotten de twee keuvelende knullen en voor Harry het doorheeft ligt het lijk bij hem in de badkamer. Heel vreemd! Als Harry dan ook nog zijn schoolvriendin Harmony tegen het lijf loopt en zich tegenover haar voordoet als privé-detective wordt de hele toestand nòg ingewikkelder.

Kiss Kiss Bang Bang is een erg vermakelijke film. De titel klinkt als een actiefilm, maar eigenlijk is dit meer een comedy. Robert Downey Jr., die de rol van Harry Lockhart speelt, en Val Kilmer als Perry zijn een leuk duo. De stoere Kilmer is nog wel het grappigste in zijn rol als homofiele detective. Hij is erg overtuigend met zijn mini-pistooltje en zijn goed onderhouden haardos. De schattige Michelle Monaghan (Harmony) maakt het geheel helemaal af. De film is heerlijk luchtig en veel grappiger dan de meeste gemaakt-leuke comedy's die recentelijk zijn uitgebracht. Al met al een echte aanrader dus!

Label: Warner Bros Releasedatum: 15 december 2005 Kijkwijzer: