DVD: Gitaarspelen voor Dummies

Gitaarspelen leek mij altijd erg leuk. Daarom was ik blij verrast toen ik de dvd Gitaarspelen voor Dummies mocht reviewen. Eindelijk had ik de kans om gitaarspelen te leren en net zo goed te worden als Santana en Eric Clapton. Althans, dat hoopte ik. Vol goede moed pakte ik de gitaar en zette de dvd op. Zo, ik ben er klaar voor, kom maar op met die lessen!

Allereerst stelt de docent zich voor. Zijn naam is Jon Chapell en volgens de dvd-hoes is hij gelauwerd gitarist, instructeur en schrijver. Helaas weet ik niet genoeg van gitaren om te kunnen zeggen of dat allemaal echt waar is, maar ik neem het maar even voor lief aan. Het lijkt me een aardige vent, en dat is voorlopig voldoende.

Dan gaan we eindelijk beginnen. Jon legt in een aantal lessen uit hoe je je gitaar vasthoudt, hoe je moet stemmen, hij leert je wat akkoorden en een aantal simpele liedjes. Het ziet er allemaal een stuk makkelijker uit dan het is, en ik heb grote moeite met een liedje met twee akkoorden. Geeft allemaal niets, zegt Jon, gewoon goed oefenen tot het net zo klinkt als bij hem. Daar ben ik nu dus nog mee bezig!

Na het zien van deze dvd en de eerste beginselen van het gitaarspelen wil ik het alleen maar nog liever leren. Natuurlijk is deze dvd slechts een beginnetje. Wil je echt goed gitaar leren spelen, dan zul je nog wat meer lessen moeten krijgen en vooral heel veel moeten oefenen. Althans, dat stel ik me zo voor. Ik vrees dat ik nooit een gelauwerd gitarist ga worden, maar dat mag de pret niet drukken. Deze dvd heeft me nog enthousiaster gemaakt over gitaarspelen dan ik al was.

Het grote minpunt van de dvd is dat je wel erg betutteld wordt. Natuurlijk, het is voor dummies, dus je begint echt bij de basis. Maar als je een half uur zit te kijken, heb je het gevoel dat je weer terug bent in groep 4. Van mij had dit wel iets minder gemogen, ik ben tenslotte al jaren geen acht meer. Verder is het een leuke dvd die je de beginselen van het gitaarspelen bijbrengt op een makkelijke en duidelijke manier. Wel goed blijven oefenen hè?!

Label: Total Film Releasedatum: 25 oktober 2005 Kijkwijzer: