Game: Kirby Air Ride

In Kirby Air Ride zitten zoals gezegd drie speelmodi: Air Ride, Top Ride en City Ride. Hiervan is Air Ride het hoofdonderdeel, en deze speelt zoals we zoveel race games kennen. Je racet zo snel mogelijk naar de finish, in de hoop eerste te worden. Tussendoor moet je ook zorgen dat je niet neergehaald wordt door je tegenstanders. Deze mode lijkt een beetje op Mario Kart.

De Top Ride laat een speelveld van bovenaf zien, en ook hier race je van start naar finish. Het verschil zit hem hier niet alleen in het camerastandpunt, maar ook in het feit dat de rondjes extreem kort zijn. Vandaar dat je er meestal een stuk of zeven moet doen, terwijl je in de Air Ride finisht na een ronde of twee/drie.

Als laatste is er de City Ride, dit is een soort battle mode waarin je vrij door een stad zoeft waar van alles te doen is. Je kan ook kiezen voor de Stadium variant van City Ride, en hier battle je dan direct tegen je tegenstander in een dragrace of glideflight.

Dit alles wordt gepresenteerd in de stijl die we kennen van Super Smash Brothers Melee, een bekende titel op de Cube, van dezelfde makers. Het menu heeft dezelfde soundeffects als Smash Bro. en ook de graphics zijn gelijkwaardig. Dit betekent dus dat het hele spel een waar kleurorgasme is! Lekker fel! Hier tegenover staat dan wel weer dat het allemaal wat minder details heeft, dat is een minpuntje. Naast de fantastische kleuren en de superduidelijke menustructuur is ook het geluid dik in orde! Het hele spel door hoor je geweldige tunes, die je echt vrolijk maken. Het zijn wel typische Nintendo tunes die in je hoofd blijven zitten. Je moet er echter wel van houden (maar dat geldt sowieso voor Kirby natuurlijk ook).

Tot zover is Kirby eigenlijk niet echt bijzonder, het is een leuke Nintendo game, maar lijkt erg veel op Mario Kart. Op het gebied van gameplay is er echter een essentieel verschil: je gebruikt maar één knop! Je stuurt wel gewoon met de control stick, maar voor de rest gebruik je alleen de grote groene A-knop die zo duidelijk aanwezig is op de Cube-controller. Je hoeft ook geen gas te geven, dat gebeurt automatisch. Alle overige functies zitten in de A-knop; remmen, boost, action. Dit is in het begin erg vreemd, je komt stil te staan in bochten, gebruikt items als je wilt boosten, etc. Maar zoals gebruikelijk is het heel simpel als je even doorzet.